Dworzec w Trawnikach został przebudowany i dostosowany do współczesnych wymagań.
Pochodzący z lat 20. XX w. dworzec w Trawnikach znajduje się w powiecie świdnickim (woj. lubelskie) przy linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia–Dorohusk. To trzeci budynek dworcowy w tym miejscu – dwa poprzednie obiekty uległy zniszczeniu: pierwszy w wyniku pożaru, drugi zburzono w czasie I wojny światowej.
Dworzec w Trawnikach odzyskał historyczny wystrój elewacji z odtworzeniem gzymsów i innych elementów dekoracyjnych. Wymieniona została także stolarka okienna oraz drzwiowa. Elewacja północna dworca zyskała odwzorowane z historycznych fotografii wejście główne i dwa symetryczne wejścia: do zaplecza kas oraz do lokalu komercyjnego. Od strony południowej zostały także przywrócone historyczne wyjścia na perony.
Na parterze budynku znajduje się poczekalnia, która została wyposażona w większą liczbę miejsc do siedzenia oraz gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej. Obok poczekalni znajdują się toalety oraz przestrzeń na dwa lokale usługowo-handlowe i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Przestrzeń pod wynajem znajduje się także na pierwszym piętrze budynku dworca. Na piętrze są również pomieszczenia techniczne niezbędne do funkcjonowania dworca, jak wentylatornia i serwerownia. W ramach przebudowy dworca zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec w Trawnikach i jego otoczenie wyposażono w energooszczędne oświetlenie. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji odpowiada system BMS (Building Management System), a za bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
We wschodniej części terenu dworca powstała zadaszona wiata rowerowa, a po stronie północno-zachodniej – zbiornik na gaz oraz zamknięta wiata śmietnikowa. Elementy te zostały wygrodzone nowymi krzewami. Nowe trawniki z niskimi krzewami znalazły się także od strony miasta. Wokół budynku wyburzono rampy i schody, a teren został wyrównany, dzięki czemu usunięto wszelkie bariery architektoniczne.
Koszt przebudowy dworca kolejowego w Trawnikach to 8,82 mln zł brutto. Projekt przebudowy dworca przygotowała pracownia PAKA.ARCHI sp. z o.o. Wykonawcą prac budowlanych była firma Heli Factor sp. z o.o. Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: Polskie Koleje Państwowe S.A.
Przeczytaj też:
Dworzec Mrzezino – rusza modernizacja