Dworzec Łowicz Główny po przebudowie stal się obiektem nowoczesnym, funkcjonalnym, ekologicznym i dostępnym wszystkim pasażerom.
Dworzec Łowicz Główny przeszedł prawdziwą metamorfozę. Prace trwały 2 lata. Budynek stanowi połączenie XIX-wiecznego fragmentu z dobudowaną później częścią modernistyczną. Na elewacji starszej części renowacji poddano detale architektonicznie, w tym boniowania, pilastry czy gzymsy. Natomiast nowszą wykończono prostokątnymi płytami włókno-cementowymi, w których na narożach odbito motyw z ludowej wycinanki łowickiej. Popielata elewacja koresponduje z białymi ramami okien i drzwi, a nocą efektownego charakteru bryle dworca dodaje iluminacja podkreślająca jego walory architektoniczne. Nowością są zegar oraz podświetlane napisy z nazwą dworca i logotypem PKP S.A.
Przestrzeń obsługi pasażerów dworca Łowicz Główny urządzono nowocześnie i w neutralnej kolorystyce. We wnętrzu dominują biele i szarości. Posadzkę holu wykończono jasnoszarym kamieniem, który kontrastuje z bazaltowym kolorem okładzin ściennych. Jasności wnętrzu dodaje biały listwowy sufit z liniowymi oprawami oświetleniowymi. W holu-poczekalni ustawiono również ławki z metalowym stelażem oraz drewnianymi siedziskami i oparciami, które choć nowoczesne w designie, nawiązują charakterem do historycznych, które dawniej można było spotkać na dworcach. Podróżni znajdą w nim również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy oraz dwa zegary. Pomieszczenie wyposażono również w defibrylator. Na parterze oprócz poczekalni – holu, zlokalizowano toalety, kasę biletową, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Natomiast na piętrze znajduje się duży lokal na wynajem i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Dla komfortu pasażerów wyjście z budynku dworca połączono zadaszonym łącznikiem z tunelem prowadzącym na perony.
Dzięki przebudowie Łowicz Główny stał się przyjazny dla wszystkich pasażerów. Usunięto bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, m.in. ścieżki prowadzące, mapy dotykowe dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy. Podróżni mogą również skorzystać ze specjalnie przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami toalet.
Dworzec stał się również ekologiczny. Na dachu budynku zamontowano instalację fotowoltaiczną – 68 paneli. Poza tym obiekt wyposażono w energooszczędne oświetlenie, a także system inteligentnego zarządzania budynkiem, który zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Z kolei poprzez ocieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż kurtyn powietrznych przy wejściach do strefy obsługi podróżnych ograniczono straty ciepła. Zamontowano także systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowy.
W sąsiedztwie dworca Łowicz Główny ułożono nową nawierzchnię, a także zamontowano elementy małej architektury oraz uporządkowano zieleń.
Dokumentację projektową przebudowy dworca opracowała pracownia Domagało Wnuk Architekci, a prace budowlane wykonało Przedsiębiorstwo Budowlane „Częstobud” Damian Świącik z Częstochowy. Koszt przebudowy wyniósł łącznie 13,17 mln zł brutto. Inwestycję zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 ze środków własnych PKP S.A.
Źródło: PKP SA
Czytaj także:
Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice zmodernizowany
Dworzec w Żelistrzewie – nowy obiekt w systemie IDS
Dworzec w Szymankowie po przebudowie