Żaden przepis nie zdejmuje z inwestora czy użytkującego stację bazową obowiązku ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym, polegającego na stałym dochowaniu poziomów norm środowiskowych.
Stacja bazowa może być uruchomiona po przeprowadzeniu pomiarów poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku, emitowanych przez instalacje radiokomunikacyjne. Następnie, przez cały czas pracy stacji promieniowanie to nie może przekraczać dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych dla miejsc dostępnych dla ludności.
Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska przez „miejsca dostępne dla ludności” rozumie się wszelkie miejsca, z wyjątkiem miejsc, do których dostęp ludności jest zabroniony lub niemożliwy bez użycia sprzętu technicznego, ustalane według istniejącego stanu zagospodarowania i zabudowy nieruchomości. Do momentu ogłoszenia noweli tego przepisu miejsca dostępne dla ludności określane były zarówno według istniejącej zabudowy, jak i przez pryzmat potencjału danej lokalizacji, tj. możliwości jej zagospodarowania. Od końca 2019 r. miejsca dostępne dla ludności są ustalane wyłącznie według istniejącego stanu zagospodarowania i zabudowy nieruchomości. W konsekwencji przy określaniu miejsc dostępnych dla ludności nie mają znaczenia ani możliwości zabudowy, wynikające z zapisów MPZP, ani wydane pozwolenia na budowę, jeżeli ta nie została rozpoczęta, bowiem miejscami dostępnymi dla ludności nie są te obszary, które potencjalnie, nawet w niedalekiej przyszłości mogą być zagospodarowane czy zabudowane, ale te, które na moment oceny realnie istnieją.
Nie będą też miejscami dostępnymi dla ludności te miejsca, które są co prawda zabudowane, ale do których dostęp jest niedozwolony lub niemożliwy bez użycia sprzętu technicznego (z reguły specjalistycznego).
>>> Zasada otwartości miejscowych planów na inwestycje infrastruktury technicznej
>>> Miejscowe plany a lokalizowanie inwestycji telekomunikacyjnych
>>> Interpretacja MPZP w świetle aktualnego orzecznictwa dotyczącego inwestycji telekomunikacyjnych
>>> Uchwała NSA: mocy anten nie należy sumować
To, czy dany obszar jest lub nie jest dostępny dla ludności, wymaga zawsze przeprowadzenia studium przypadku. O ile fakt istniejącej zabudowy jest oczywisty, o tyle to, czy istniejąca zabudowa jest dostępna czy też nie bez użycia sprzętu technicznego, może powodować większe problemy. Dach budynku może być uznany za miejsce dostępne, gdy stanowi ogród lub taras dla mieszkańców albo osób odwiedzających ten budynek, ale w większości przypadków takim miejscem nie jest. Dotyczy to sytuacji, w których wejście na dach jest zamknięte, wymaga pozyskania klucza od zarządcy, a wejście na niego wymaga sprzętu i uprawnień do pracy na wysokościach.
Prawidłowa ocena tego jest kluczowa z uwagi na fakt, że w tych obszarach nie mogą być przekroczone dopuszczalne poziomy pól ustalone dla miejsc dostępnych dla ludności. Ma to też wprost przełożenie na inne etapy realizacji inwestycji, w szczególności na proces pozyskiwania pozwolenia na budowę i określenie kręgu stron takiego postępowania. Stronami tego postępowania nie będą osoby z nieruchomości, które nie stanowią miejsc dostępnych dla ludności. Taka wykładnia wynika nie tylko wprost z definicji ustawowej miejsc dostępnych dla ludności, ale także z definicji ustawowej obszaru oddziaływania obiektu. Od 2020 r. obszar ten ustala się, biorąc pod uwagę wyłącznie ograniczenia w zabudowie, a nie, jak wcześniej, szeroko pojęte ograniczenia w zagospodarowaniu, w tym zabudowie. Biorąc pod uwagę racjonalność ustawodawcy, należy rozumieć, że wprowadzenie obu omawianych nowel oznacza, że w ramach procesu inwestycyjnego rozpatrywany jest wyłącznie zastany stan zabudowy, a nie potencjalne możliwości zabudowy terenu w przyszłości.
Nie oznacza to, że właściciel nieruchomości traci nad nią władztwo. W przypadku zmiany istniejącego stanu zabudowy, skutkującej zmianami w występowaniu miejsc dostępnych dla ludności w otoczeniu instalacji lub urządzenia, operator na wniosek właściciela lub zarządcy przeprowadza pomiary pól. Tym samym przepisy zbalansowały interes właściciela nieruchomości, interes operatora oraz interes społeczny zapewnienia dostępu do usług telekomunikacyjnych świadczonych w technologii mobilnej, bez uszczerbku dla któregoś z nich.
Agnieszka Zaborowska
radca prawny |
Polecamy: Produkty budowlane