Dworzec Racibórz – rusza przebudowa

14.07.2022

Dworzec Racibórz przejdzie gruntowną modernizację. Powstaną m.in.: taras widokowy oraz zielone ściany. Dworzec będzie także wyposażony w ekologiczne rozwiązania.

 

Dworzec Racibórz powstał w latach 70. XX w. Teraz przejdzie on przebudowę, w wyniku której budynek będą stanowiły trzy funkcjonalnie połączone ze sobą segmenty, a elewacja zyska nowoczesny wygląd. W fasadzie znajdą się wielkopowierzchniowe przeszklenia, które doświetlą wnętrze budynku. Na parterze, pomiędzy witrynami, zamontowane będą druciane okładziny elewacyjne, natomiast na piętrze przestrzenie pomiędzy nimi wypełni cegła klinkierowa. W centralnej, najbardziej reprezentacyjnej części fasady zostaną umieszczone na wysokości pierwszego piętra słupki wykonane z blachy corten. Szczyt części centralnej będą zdobiły zegar oraz podświetlany napis z nazwą dworca. Południowa ściana obiektu będzie zieloną fasadą o powierzchni 60 m², na której ma rosnąć prawie pięćset roślin siedmiu gatunków, w tym m.in. trzmielina, barwinek pospolity i turzyca. Bryłę dworca podkreśli nowa iluminacja.

 

Dworzec Racibórz

Wizualizacja: PKP PLK S.A.

 

Dworzec Racibórz po przebudowie będzie mniejszy niż obecnie. W jego centralnej części, na parterze, zaprojektowano nowocześnie urządzoną przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol oraz sąsiadującą z nim poczekalnię. Wnętrze będzie urządzone w odcieniach szarości, z wykorzystaniem okładziny z blachy cortenowskiej. Aranżację wnętrza uzupełnią ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesne oświetlenie. W jednym z pomieszczeń znajdzie się parking rowerowy na co najmniej 26 jednośladów oraz stacja ich naprawy. Po przebudowie nieco zmieni się droga dojścia na perony. Do tunelu prowadzącego na nie dostaniemy się bezpośrednim przejściem przez centralną część budynku lub wychodząc do niego z poczekalni. Na piętrze środkowej części budynku zaprojektowano poczekalnię letnią, będącą jednocześnie tarasem widokowym – otwartą przestrzenią, przykrytą dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Z tarasu, który znajdzie się na osi widokowej ulicy Mickiewicza, będzie można dostrzec m.in. wieżę kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.

Po przebudowie skrzydła budynku zyskają całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze znajdzie się przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. Natomiast w skrzydle południowym na poziomie ulicy powstaną lokale handlowo-usługowe, a na piętrze – strefa kultury prowadzona przez samorząd.

Dworzec Racibórz będzie przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, pojawią się linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, pochylnie i wiele innych rozwiązań.

Budynek zostanie wyposażony w rozwiązania ekologiczne, m.in. energooszczędne oświetlenie, odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej, wentylacja z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne.

Zamontowany będzie nowoczesny monitoring i system bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Po południowej stronie dworca powstanie niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostaną chodniki.

 

Koszt przebudowy dworca to nieco ponad 30 mln zł brutto. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa i realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023. Wykonawcą prac jest Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania. Zakończenie inwestycji zaplanowano na pierwszą połowę 2024 r.

 

Przeczytaj też:

Dworzec Bydgoszcz Zachód będzie przebudowany

Dworzec w Bolesławcu przebudowany

Dworzec w Sochaczewie w przebudowie

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in