Ostatni termin określenia tych obszarów przewidywał I kwartał 2009 r. Ich brak blokuje m.in. budowę drogi ekspresowej S5 z Gniezna do Poznania.
Nie tylko jej. – Uzupełnienia o drugą ocenę oddziaływania na środowisko wymagała również droga ekspresowa S74 między Przełomem a Kostomłotami – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. Przełom jest koło Kielc, Kostomłoty – w okolicach Wrocławia. Dzieli je odległość ok. 300 km.
Sporządzenie raportu trwa około roku. O tyle trzeba odłożyć rozpoczęcie inwestycji. Jeżeli droga przebiega przez obszar Natura 2000, inwestor musi zrekompensować ingerencję w teren, np. zasadzić określoną liczbę drzew. Dopóki obszar nie jest wyznaczony, niemożliwe jest określenie poziomu kompensacji. Zgodnie z unijnymi przepisami na obszarze potencjalnie kwalifikującym się do objęcia przepisami ochrony środowiska nie można nic budować.
Sporządzenie raportu trwa około roku. O tyle trzeba odłożyć rozpoczęcie inwestycji. Jeżeli droga przebiega przez obszar Natura 2000, inwestor musi zrekompensować ingerencję w teren, np. zasadzić określoną liczbę drzew. Dopóki obszar nie jest wyznaczony, niemożliwe jest określenie poziomu kompensacji. Zgodnie z unijnymi przepisami na obszarze potencjalnie kwalifikującym się do objęcia przepisami ochrony środowiska nie można nic budować.
Na początku przyszłego roku zostanie wysłana do Komisji Europejskiej mapa z nowymi obszarami naturowymi. Weryfikacja mapy potrwa ok. 12 miesięcy, ale już wtedy będzie można rozpoczynać inwestycje na tych terenach, jakby były oficjalnie przyjęte. Ale aby je zacząć, trzeba będzie udowodnić m.in., że przebieg trasy w takim miejscu jest potrzebny ze względu na interes gospodarczy oraz społeczny.
W Polsce jest od grudnia zeszłego roku ponad 360 obszarów Natura 2000, które obejmują ok. 18 procent powierzchni. Przygotował je resort ochrony środowiska. Natomiast teraz przybędzie ok. 500 obszarów o powierzchni około 3 procent terytorium Polski.
Natura 2000 to nie jedyny środowiskowy problem drogowców. Rozpoczęcie inwestycji odwleka też konieczność aktualizacji dokumentów wynikająca ze zmiany przepisów prawa ochrony środowiska. Zgodnie z nowymi zasadami konieczne jest sporządzenie dwóch ocen oddziaływania na środowisko, co jest zgodne z unijnymi wymogami. Przygotowując inwestycje na podstawie poprzednich przepisów, wystarczyła jedna. Teraz trzeba je uzupełniać, co trwa prawie rok. Kolejne trzy miesiące zajmuje spisanie raportu do oceny i wydanie decyzji przez Departament Ochrony Środowiska GDDKiA. To oznacza opóźnienie rozpoczęcia inwestycji o ok. półtora roku. Wciąż trwa m.in. uzupełnianie dokumentacji na fragmencie autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Toruniem, A4 w okolicach Rzeszowa czy dla S7 z Lubnia do Rabki.
Źródło: www.droginaeuro.pl