Mostostal ma patent na kompozytowe przęsło

23.03.2018

Mostostal Warszawa, zastrzegł w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej konstrukcję wielokrotnie nagrodzonego mostu z kompozytów w Błażowej.

Wysiłek inżynierów Mostostalu Warszawa doprowadził do powstania na polskim gruncie innowacyjnej przeprawy drogowej w miejscowości Błażowa w ramach projektu Com-bridge.

Wyjątkowe kompozytowe przęsło, wykonane przez Mostostal Warszawa do budowy mostu Com-bridge, zostało oficjalnie zastrzeżone przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej na początku 2018 r. Na tę prototypową konstrukcję składa się dźwigar kompozytowy w postaci belek z kompozytu FRP (włókien węglowych i szklanych z żywicą syntetyczną) połączonych z płytą pomostową wykonaną z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP.

 

 

Mostostal Warszawa wspólnie z partnerami projektu, tj. Politechniką Rzeszowską, Politechniką Warszawską i firmą Promost Consulting, złożył wniosek patentowy we wrześniu 2014 r. Zgłoszenie przeszło przez standardową procedurę, podczas której eksperci potwierdzili oryginalność rozwiązania technicznego pod nazwą „przęsło mostu drogowego” w skali światowych osiągnięć techniki. Wątpliwości urzędu patentowego wzbudziły dwa chińskie patenty, które mogły wykluczyć przyznanie patentu na wynalazek. Inżynierowie Mostostalu Warszawa złożyli wyjaśnienia potwierdzające wysoką innowacyjność przęsła mostu w Błażowej.

 

 

Materiał, jakim jest kompozyt węglowo-szklany potocznie zwany kompozytem FRP (z ang. fibre-reinforced polimer), od dawna wykorzystuje się w przemyśle kosmicznym, lotniczym czy motoryzacyjnym z uwagi na takie cechy, jak lekkość, trwałość, wytrzymałość czy też odporność na korozję. Od lat 90. wzrasta również wykorzystanie kompozytów w budownictwie. Na świecie ten materiał jest z powodzeniem stosowany do produkcji nowych elementów nośnych, takich jak belki/dźwigary główne czy płyty pomostów mostów drogowych. W Polsce główną barierę, hamującą wykorzystanie kompozytów na szerszą skalę, stanowi brak norm dla elementów wielkogabarytowych. Tę lukę wypełnił projekt Com-bridge. Szacuje się, że minimalny czas użytkowania konstrukcji kompozytowych, przy niewielkich nakładach na remonty, wynosi 50 lat. Korzyści upowszechnienia kompozytów są więc bardzo obiecujące.

W ramach projektu Com-bridge powstał również drugi most kompozytowy w Nowej Wsi, którego uroczyste otwarcie miało miejsce w lutym 2017 r.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in