Kładka w Ozorkowie – kolejna realizacja z kompozytów FRP

29.06.2020

Kładka w Ozorkowie powstała z lekkich paneli z kompozytu FPR, których zastosowanie skraca czas budowy i zapewnia bardzo dobrą ochronę antykorozyjną.

 

 

Kładka w Ozorkowie została wybudowana, aby połączyć brzegi rzeki Bzury. Jest zlokalizowana w centralnej części parku miejskiego i już z daleka zauważalna ze względu na charakterystyczną bryłę oraz biały kolor. Do jej realizacji wykorzystano lekkie panele pomostowe z kompozytu FPR, które znacznie skracają proces budowy i zapewniają maksymalną ochronę przed korozją. Zostały opracowane przez Mostostal Warszawa.

– Jest to drugi, po kładce w Nowym Sączu, zrealizowany przez nas kontrakt będący wdrożeniem opracowanej technologii w inwestycji komercyjnej – mówi Juliusz Żach – kierownik Działu Badań i Rozwoju w Mostostalu Warszawa.

Panele wyprodukowano pod nadzorem specjalistów Działu Badań i Rozwoju, w oparciu o know-how Mostostalu Warszawa, wypracowany przy wcześniejszych realizacjach mostów z kompozytów FRP. Zdobyte przy budowie kładki w Ozorkowie praktyczne doświadczenie służyć teraz będzie przygotowaniu kolejnych tego typu innowacyjnych projektów.

 

 

– Poza oryginalnymi cechami estetycznymi w kładce zastosowane zostały także unikalne rozwiązania techniczne i materiałowe. Na stalowej konstrukcji zamontowano płyty pomostowe wykonane z kompozytu FRP – laminatu włókien szklanych i żywicy epoksydowej. Na uwagę zasługuje także zastosowana na płytach pomostowych nawierzchnia wykonana z żywicy poliasparginowej z luminoforem. Jest to prawdopodobnie pierwsza tego typu aplikacja na świecie. Nawierzchnia posiada właściwości fotoluminescencyjne – w ciemnościach emituje delikatne zielone światło. Podnosi to bezpieczeństwo użytkowania obiektu nocą i stanowi dodatkową atrakcję – opowiada Lech Własak z Działu Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa.

Podobnie jak przy poprzednich realizacjach, budowa kładki wspierana była przez Obszar Infrastruktury Mostostalu Warszawa. Mimo ograniczeń i utrudnień wynikających z koniecznej izolacji społecznej spowodowanej epidemią, realizacja inwestycji ukończona została przed terminem wyznaczonym na koniec czerwca 2020 r.

 

 

Dane techniczne kładki w Ozorkowie:

  • długość przęsła: 17,46 m
  • rozpiętość teoretyczna: 16,94 m
  • szerokość przęsła: 3,12 m
  • szerokość użytkowa: 2,50 m
  • wysokość konstrukcyjna: 1,47 m
  • obciążenie użytkowe: 5 kN/m²
  • masa: 10 t

 

Przeczytaj też: Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP

H-house – nowe rozwiązania dla budownictwa mieszkaniowego

Ciekawa inwestycja – kładka wstęgowa nad jeziorem

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.