Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Krajowy Program Kolejowy w Zachodniopomorskiem

02.06.2020

Widać już efekty inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego na Zachodnim Pomorzu. Wyremontowano stacje Szczecin Główny, Kołobrzeg oraz Międzyzdroje, rozpoczyna się przebudowa kolejnych stacji i przystanków, trwa modernizacja torów i sieci trakcyjnej linii prowadzących do portów.

 

Stacja Szczecin Główny dostępna i wygodna jest dla wszystkich podróżnych: są windy, schody ruchome, czytelna informacja. Również stacje w Kołobrzegu i Międzyzdrojach i na trasie ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego oferują lepsze warunki podróży. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. szykują teraz szybsze podróże ze Szczecina do Poznania, Warszawy i Wrocławia oraz lepszy transport w aglomeracji szczecińskiej. Będzie także lepszy dostęp kolejowy dla przewozów towarów do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Łatwiejsze podróże ze Szczecina Głównego

Funkcjonalna i dostępna dla wszystkich podróżnych zmodernizowana stacja w Szczecinie oferuje już wygodniejsze podróże pociągiem. Wszystkie cztery perony zostały gruntownie przebudowane. Platformy są wyższe, co ułatwia wsiadanie do pociągów. Zamontowano na nich ławki i oświetlenie. Przed deszczem, śniegiem i słońcem chroni estetyczne zadaszenie. Na peronach jest nagłośnienie, bezpieczeństwo zwiększa monitoring oraz system wywołania ratunkowego SOS. Dzięki rozbudowie peronu nr 4 podróżni zyskali dodatkową przestrzeń i windę. Dla osób niewidomych i niedowidzących pomocne są ścieżki naprowadzające. Podróżni mający trudności z poruszaniem się, z wózkiem lub dużym bagażem mogą z łatwością dostać się na perony dzięki windom i ruchomym schodom. Na pociąg można wygodnie dojść wyremontowaną kładką od strony ul. Kolumba. Zadaszone przejście zostało połączone prawie 150-metrowym łącznikiem z drugą istniejącą kładką, która powstała w 2016 r. PLK zrealizowały prace za ok. 70 mln zł przy współfinansowaniu z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Fot. 2. Stacja Szczecin Główny (fot. Grzegorz Biega)

 

Krajowy Program Kolejowy to największy w historii program inwestycyjny na polskiej kolei – ponad 230 projektów za prawie 76 mld zł. Inwestycje na torach, stacjach i mostach realizowane są przy utrzymaniu rozkładu jazdy pociągów pasażerskich i zapewnieniu przewozu towarów. Projekty są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, instrumentu CEF „Łącząc Europę”, Regionalnych Programów Operacyjnych i budżetu państwa. Więcej na plk-sa.pl/inwestycje.

Wygodniej pociągiem nie tylko nad morze

Lepsze podróże zapewnia także nowoczesna stacja w Kołobrzegu. Windy i ścieżki naprowadzające sprawiają, że perony są dostępne także dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalne udogodnienia zyskała również odnowiona stacja Międzyzdroje.
 

Z nowych platform korzystają już także podróżni na trasie między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim. Dla podróżnych zmodernizowano stację Czaplinek i 10 przystanków, m.in. w Drawsku Pomorskim i Węgorzynie. Efektem inwestycji będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże - po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń czas przejazdu najszybszych pociągów ze Szczecinka do Runowa skróci się o ok. 25 min i wyniesie ok. 1 godz. 10 min. Prace współfinansowane są z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Już w tym roku planowane jest rozpoczęcie drugiego etapu inwestycji, w ramach którego zmodernizowany zostanie jeden tor z Czaplinka do Złocieńca, a dla podróżnych powstanie kolejnych pięć nowoczesnych peronów, m.in. w Czarnym Małym, Suliszewie i Wiewiecku. Zasadnicze prace zakończą się w 2021 roku.

Kolej łączy regiony - sprawniej do Poznania, Wrocławia i Warszawy

Modernizacja linii E 59 łączącej Szczecin z Poznaniem zapewni wygodne, krótsze i bezpieczniejsze podróże także do Wrocławia i Warszawy. Prace postępują już na wszystkich odcinkach, podróżni sukcesywnie korzystają z efektów inwestycji. Zmodernizowane perony są już m.in. na stacjach Poznań Wola i Kiekrz oraz na przystankach Pamiątkowo i Baborówko. Nowoczesne platformy pozwalają wygodnie wsiąść do pociągu, mają wiaty i antypoślizgową nawierzchnię. Na całej linii powstanie w sumie 65 nowoczesnych peronów na 32 stacjach i przystankach. Inwestycję współfinansuje UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Więcej na stronie internetowej projektu: www.poznan-szczecin.pl.

 

Fot. 1. Prace na linii kolejowej Poznań–Szczecin. Stacja Choszczno ( fot. Łukasz Bryłowski)

Dogodne podróże z nowych przystanków w aglomeracji szczecińskiej

Mieszkańcy stolicy województwa zachodniopomorskiego zyskają możliwość sprawnej komunikacji w obrębie całej aglomeracji Szczecińską Koleją Metropolitalną. Za ponad pół miliarda złotych powstanie lub zostanie przebudowanych łącznie 27 stacji i przystanków, m.in. Szczecin Dunikowo, Szczecin Trzebusz, Szczecin Stołczyn, Police Dąbrówka i Goleniów Park Przemysłowy. Inwestycja umożliwi dogodną integrację kolei z innymi środkami transportu. Realizowane już prace rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku na stacji Gryfino, gdzie gruntownie modernizowane są perony. Równocześnie przy liniach kolejowych trwa porządkowanie terenów, co umożliwi przeprowadzenie kolejnych etapów inwestycji. Mieszkańcy w pełni skorzystają z jej efektów do końca 2022 r.

Sprawdź też:

Towary sprawniej pojadą do portów morskich

Prowadzone prace na torach w województwie zachodniopomorskim ułatwią szybki rozwój gospodarczy regionu i zwiększą możliwości przeładunkowe portów morskich. Obecnie przygotowywane są lepsze dojazdy pociągów towarowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Ciężki sprzęt demontuje już sieć trakcyjną i tory, które zostaną zastąpione nowymi. Pozwoli to na obsługę dłuższych pociągów oraz umożliwi skrócenie czasu przeładunku towarów nawet o kilkadziesiąt minut. Prace zostały zaplanowane etapami, dzięki czemu nie ograniczają ruchu kolejowego i funkcjonowania portów. Projekt, którego zakończenie jest planowane na II kwartał 2022 r., realizowany jest w ramach instrumentu finansowego UE CEF „Łącząc Europę”.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube