Będzie ustawa zakazująca likwidacji linii kolejowych

01.02.2019

– W projekcie ustawy, nad którym pracujemy, zapiszemy raz na zawsze, że nie można zlikwidować linii kolejowej, nie można unicestwić przebiegu szlaku kolejowego – oświadczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w trakcie panelu na temat łączenia aglomeracji w kontekście planów inwestycyjnych Grupy PKP, podczas I Kongresu Rozwoju Kolei, który odbył się 23 stycznia w Warszawie.

Minister Adamczyk zapowiedział, że wkrótce do konsultacji społecznych trafi projekt ustawy przywracający wiele połączeń i szlaków kolejowych.

Ireneusz Merchel – prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. powiedział, że wstępnie wytypowano ponad 100 miejscowości, do których powinno być połączenie kolejowe. Następnie wybrano 21 miast, do których w pierwszej kolejności takie połączenie powinno być przywrócone lub wybudowane. Analitycy brali pod uwagę różne kryteria, m.in. liczbę mieszkańców ponad 10 tys., brak jakiegokolwiek skomunikowania za pomocą transportu publicznego.

– Mieliśmy w Polsce ok. 30 000 km linii, a teraz mamy ok. 18 000 km. Oznacza to, że ponad 1/3 linii kolejowych w ostatnich latach zlikwidowano. Są regiony, gdzie tych linii zlikwidowano bardzo dużo, ale został ślad. Na niektórych obszarach nie było kolei i należy ją wybudować – mówił Merchel.

Andrzej Olszewski – wiceprezes Zarządu PKP S.A. zapowiedział, że będą remontowane i budowane dworce kolejowe, które będą konieczne do obsługi pasażerów na tych odtworzonych liniach.

 

© Mykola Mazuryk – Fotolia.com

 

Jak zaznaczył prezes PLK, odbudowa to jest proces, który musi potrwać. – Tam, gdzie nie trzeba będzie uzyskiwać decyzji lokalizacyjnych, nie będzie konieczny wykup gruntów, realny jest termin budowy linii kolejowych do 2023–2024 roku. Ale tam, gdzie takie dokumenty i procedury będą potrzebne, na pewno ten proces się wydłuży, bo samo przygotowanie do realizacji zajmuje ok. 4 lata – oświadczył Ireneusz Merchel. Poinformował, że na inwestycje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dysponują obecnie kwotą 67 mld zł.

Przemysław Gorgol – dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformował, że obecnie na Program Kolej Plus nie ma dofinansowania ze środków UE. – Ale nie jest pewne, że nie będzie. Są warunki, by przekonać Komisję Europejską do tego – zaznaczył.

Maciej Lignowski – prezes SKM Trójmiasto podkreślił, że historia zarządzanej przez niego spółki oraz jej doświadczenia pokazują, że sensowne jest odtwarzanie linii kolejowych pomiędzy większymi ośrodkami miejskimi, ale równie ważne jest łączenie za pomocą kolei mniejszych ośrodków.

– Zmodernizowana infrastruktura powinna zapewniać prędkość 60 km/h; należy zagęszczać przewozy w szczytach pasażerskich. Ważne jest tworzenie wokół tych zmodernizowanych dworców miejsc przesiadkowych, by związać komunikację przesiadkową z komunikacją autobusową w gminie czy powiecie. To wszystko powoduje, że ludzie chcą korzystać z transportu kolejowego – powiedział Lignowski.

 

Źródło: Centrum Prasowe PAP

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in