Wysokiej jakości model BIM może pozwolić na oszczędność pieniędzy i czasu podczas budowy oraz tańszą eksploatację obiektów. Znalezienie i usunięcie potencjalnych błędów oraz braków informacyjnych lub wizualizacja zagrożeń w środowisku wirtualnym są znacznie tańsze niż zmaganie się z ich konsekwencjami na placu budowy i w kolejnych latach użytkowania.
Choć świadomość rynku na temat BIM wciąż w dużej mierze kształtowana jest przez kolorowe wizualizacje i PR, korzyści płynące z wdrożenia tej metodologii coraz częściej weryfikowane są bezpośrednio przez klientów. Odpowiednio postawione cele, dobrze dobrane aktywatory BIM i dokumenty (np. EIR, a następnie BEP) z pewnością pomagają. Ostatecznie jednak potrzebujemy kompetentnych specjalistów, którzy będą w stanie wdrożyć procedury i zweryfikować efekty prac związanych z BIM.
Doświadczenie autora zdobyte w trakcie dużych projektów obejmujących opracowanie zaawansowanych wymagań i dokumentów BIM pokazuje, że jakość modeli na etapie projektowania wciąż pozostawia wiele do życzenia. Pomimo jasnych procedur oraz wymagań opisanych w EIR i BEP, sprawdzane przez nas modele mają zwykle setki kolizji, tysiące elementów pozbawionych uzgodnionych informacji i wiele innych rozbieżności, które dyskwalifikują je, jeśli chodzi o prace wykonawcze i późniejszą integrację w oprogramowaniu do zarządzania obiektem (rys. 1).
Rys. 1. Wyświetlone elementy MEP nie zawierają odpowiednich informacji zgodnie z BEP [1]
Nawet najlepiej zaplanowany i wdrożony proces oparty na uznanych standardach nie przyniesie zatem wartości bez ciągłego monitorowania. Cykliczna weryfikacja modeli, ale także metody ich tworzenia oraz wykorzystywania są czynnikami krytycznymi dla prawidłowego wdrożenia metodologii. W tym zakresie BIM podąża za metodami stosowanymi w nowoczesnych systemach zarządzania procesami.
>>> Plan realizacji metodyki BIM (BEP)
>>> Planowanie dostarczania modeli informacyjnych wg ISO 19650
Poniżej opisane zostaną zagadnienia związane z zapewnieniem jakości poprzez metodykę BIM. Należy jednak pamiętać o rzeczy oczywistej, a mianowicie, że osiągnięcie wysokiej jakości projektu, prac budowlanych i eksploatacji wymaga również innych procesów niż te bezpośrednio związane z modelami informacyjnymi. Skupiono się tutaj na ogólnych praktykach oraz metodach pracy z modelami informacyjnymi, bez szerokiego opisywania innych procesów, takich jak weryfikacja zgodności z przepisami budowlanymi, bezpieczeństwo, efektywność utrzymania itp., choć i te mogą zostać znacząco usprawnione za pomocą poprawnych procesów i dobrze skonfigurowanych narzędzi BIM.
W dalszej części artykułu:
Rola QA w BIM
QA na poziomie zespołów zadaniowych
Kontrola jakości na poziomie BIM menedżera
Zapewnienie jakości na poziomie klienta
Kontrola modelu BIM w praktyce
Analizy
Cały artykuł dostępny jest w numerze 4/2024 miesięcznika „Inżynier Budownictwa”.
mgr inż. architekt Paweł Łaguna
Swissroc Building Intelligence
Literatura
1. https://swissroc.ch/fr/services/building-intelligence/.
>>> Protokół informacyjny w projektach BIM według normy ISO 19650
>>> Rodzaje i systematyka kolizji budowlanych dla potrzeb uzasadnienia metodologii BIM
>>> Wymiana danych w formatach OpenBIM w projektach infrastrukturalnych