Kontrakt o wartości prawie 45 mln zł był częścią projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa”.
Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął wykonanie inwestycji w listopadzie 2016 r. Umowa obejmowała zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
Najtrudniejsze okazało się zakończenie I etapu inwestycji, zaplanowane na lipiec–sierpień 2017 r., które wymagało całkowitego wyłączenia tego odcinka z ruchu kolejowego. Z tego powodu Budimex miał na przeprowadzenie prac rozbiórkowych i budowlanych tylko miesiąc. – Z powodu wyłączenia ruchu nic nie mogło opóźnić się ani o godzinę, a przez 32 dni działania musiały być prowadzone całą dobę. Dokonywaliśmy rozbiórki sieci trakcyjnych oraz budowy nowych rozjazdów, które na plac budowy przyjeżdżały w 3-częściowych blokach. Dzięki doskonałej organizacji i użyciu wysokiej klasy sprzętu kolejowego dotrzymaliśmy tych warunków i ruch mógł zostać wznowiony – mów Dariusz Blocher, prezes Zarządu Budimex S.A.
W ramach kontraktu Budimex wykonał przebudowę infrastruktury technicznej stacji, w tym m.in. nawierzchni torowej, rozjazdów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń SRK. Na stacji zostało zamontowanych 12 nowoczesnych rozjazdów z ruchomym dziobem krzyżownicy – w takie same wyposażone są linie dużych prędkości, do 250 km/h.
– Stacja Kolejowa Olszamowice to bardzo nowoczesny projekt – jest całkowicie przygotowana pod sterowanie automatyczne, bez udziału ludzi. Ponadto wyposażona jest np. w monitoring wizyjny, a rozdzielnia ma automatyczne systemy gaszenia pożaru – mówi Marcin Kopeć, kierownik kontraktu tej inwestycji.
Mimo, że stacja Olszamowice nie jest przystankiem pasażerskim, to pełni ważną rolę w ruchu kolejowym. Jej modernizacja pozwala na zwiększenie przepustowości CMK, na jednej z najbardziej obciążonych linii kolejowych w kraju. Dzięki niej umożliwione stanie się wyprzedzanie pociągów towarowych przez ekspresy pasażerskie, pędzące 200 km/h.