Dworzec w Szklarskiej Porębie przeszedł modernizację, która kosztowała ponad 22 miliony złotych. Jaki był zakres remontu? Co się zmieniło w sąsiedztwie dworca?
Dworzec w Szklarskiej Porębie to najważniejszy obiekt infrastruktury pasażerskiej na linii prowadzącej od Jeleniej Góry. Został wybudowany w 1902 roku, a następnie rozbudowany, zyskując obecny kształt w 1919 roku. Renowacji poddano elewacje wszystkich obiektów tworzących kompleks wraz ze znajdującymi się na nich detalami architektonicznymi, które nocą podkreśla nowa iluminacja. Atrakcyjnie prezentuje się elewacja budynku głównego. W dolnej jej części oczyszczono granitowy cokół, a w górnej położono drewnianą okładzinę charakterystyczną dla stylu górskiego w tym rejonie. Pomiędzy tymi dwoma częściami wykonano jasny, ryflowany tynk. Historyczne piękno odzyskały również parterowe części dworca. Na wschodniej konserwację przeszła drewniana okładzina. Z kolei na zachodniej renowacji poddano elewację w stylu muru pruskiego. Warto zwrócić uwagę na ciekawą stolarkę okienną i drzwiową. Przebudowa dworca objęła również jego wnętrze, które zyskało nowy wystrój i funkcje. Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano na parterze budynku głównego. Jest tu przestronny, kolebkowo sklepiony hol – poczekalnia, z ostrołukowymi oknami znajdującymi się w części północnej i południowej, w których umieszczono witraże przedstawiające tzw. ośkę kolejową – symbol transportu szynowego. W holu są ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W przestrzeni pasażerskiej umiejscowiono również pomieszczenia na kasy biletowe oraz toalety. Na pierwszym i drugim piętrze przewidziano pomieszczenia przeznaczone dla hostelu. Parterowe części dworca zagospodaruje samorząd lokalny. W segmencie o konstrukcji szachulcowej będzie mieścić się sala kinowa, natomiast w parterowej części położonej bliżej przejazdu kolejowego – wielofunkcyjna sala o charakterze wystawowym.
Zobacz: Dworzec w Imbramowicach otwarty
Dworzec w Szklarskiej Porębie po remoncie. Fot. PKP S.A.
W ramach inwestycji na dworcu wdrożono wiele usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich znalazły się m.in. mapy dotykowe z planem dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a, toalety specjalnie przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dla opiekunów z dziećmi. W posadzce umiejscowiono ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Przebudowa dworca w Szklarskiej Porębie Górnej sprawiła, że budynek stał się też bardziej ekologiczny. Zamontowano w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, ograniczając tym samym zużycie energii elektrycznej. Z kolei straty ciepła zredukowano poprzez docieplenie budynku od wewnątrz, a także montaż w nim stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcu. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkowi: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe. Olbrzymią metamorfozę przeszło otoczenie dworca. W sąsiedztwie budynku wytyczono miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz wybudowano wiatę, w której zamontowano stojaki rowerowe.
Zobacz:
W czasie przebudowy dworca swoją inwestycję związaną z przebudową ulicy oraz ciągów pieszych prowadzących do dworca realizowała również gmina. W ramach nowej aranżacji placu przed dworcem powstał cechujący się modernistycznym charakterem taras widokowy. Można z niego zobaczyć wspaniałą panoramą Szklarskiej Poręby i Karkonoszy. Przebudowa dworca Szklarska Poręba Górna rozpoczęła się jesienią 2019 roku. Wartość zakończonej inwestycji to 22,5 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt przebudowy dworca w Szklarskiej Porębie Górnej opracowała pracowania architektoniczna An Archi Group sp. z o.o., a wykonawcą prac budowlanych była firma Przedsiębiorstwo Budowlano–Konserwatorskie Castellum Sp. z o .o.
PKP S.A.
Sprawdź: Produkty budowlane