Skala wykorzystania prefabrykacji betonowej w budownictwie jest w Europie zróżnicowana. Jak na tym tle wygląda zainteresowanie prefabrykatami w Polsce?
Nie ulega wątpliwości, że beton jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych materiałów stosowanych w budownictwie. Ale dopiero prefabrykacja betonowa stworzyła niespotykane wcześniej możliwości w ograniczeniu barier architektonicznych, dając narzędzia do konstruowania nowoczesnych brył.
Dynamiczny rozwój technologii prefabrykacji betonowej doprowadził do stosowania jej na skalę, jakiej się nie spodziewano. W Europie Zachodniej prefabrykacja betonowa jest tak powszechna, że stosuje się ją z powodzeniem nie tylko przy kształtowaniu budynków przemysłowych czy usługowych, ale również w budownictwie jedno- i wielorodzinnym. Od początku lat dziewięćdziesiątych XX w. obserwuje się gwałtowny powrót do technologii prefabrykowanej w Europie Środkowo-Wschodniej.
W Polsce prefabrykacja betonowa na szczęście coraz rzadziej kojarzy się z systemami tzw. „wielkiej płyty”. Projektanci przestają myśleć utartymi schematami, częściej znajdując w prefabrykacji środek do realizowania swoich ambicji i zdając sobie sprawę z możliwości, jakie ona daje. Również inwestorzy dostrzegają technologiczne, a przede wszystkim – ekonomiczne zalety prefabrykacji betonowej. Prefabrykacja jest bowiem bezkonkurencyjna w porównaniu z budownictwem monolitycznym w takich dziedzinach jak szybkość montażu, duże rozpiętości czy uniezależnienie od warunków atmosferycznych. Jeśli chodzi o ochronę ogniową oraz chemiczną, trwałość a także eksploatację – prefabrykacja betonowa wygrywa również ze stalą.
Prefabrykacja coraz śmielej wkracza też do szeroko pojętego budownictwa drogowo-mostowego oraz kolejowego z uwagi na estetykę konstrukcji, szybki montaż oraz odporność na pracę w warunkach podwyższonej agresywności otoczenia. Obiekty inżynierskie, wznosi się szybciej, efektywniej, a w konsekwencji bardziej ekonomicznie. Można śmiało postawić tezę, że bez prefabrykacji betonowej stosowanej w obiektach inżynierskich, takich jak wiadukty drogowe czy kolejowe, nie byłoby możliwości oddania do użytku tylu kilometrów autostrad w tak krótkim czasie.
W najbliższych latach nasz kraj stanie przed wyzwaniem modernizacji wielu linii kolejowych, i wtedy prefabrykowane belki mostowe będą niezastąpione. Elementy te często można montować wprost z platformy kolejowej.
mgr inż.Filip Woziwodzki
Grupa Pekabex