PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły modernizację linii kolejowej łączącej Warszawę i Łódź w 2006 r. Pierwszy etap modernizacji zakończył się dwa lata później. W 2010 r. spółka podpisała kontrakt na kolejne trzy etapy robót na odcinku Skierniewice (Miedniewice) – Warszawa Zachodnia.
Umowa przewiduje również budowę nastawni zdalnego sterowania ruchem kolejowym – LCS w Grodzisku Mazowieckim oraz montaż urządzeń Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERMTS/ETCS. W ramach modernizacji planowane jest dostosowanie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu ze stolicy do Skierniewic skróci się z 41 min do 30 min. Prędkość pociągów towarowych natomiast do 120 km/h. Zlikwidowane zostaną wszystkie przejazdy jednopoziomowe przez torowiska na odcinku Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki – Jaktorów. Wybudowane zostaną trzy skrzyżowania dwupoziomowe. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Liczba skrzyżowań jednopoziomowych na trasie zmniejszy się z 23 do 14.
Plan robót zakłada przebudowę przystanków. Zamiast peronów wyspowych usytuowanych miedzy torami powstaną nowe perony po obu stronach torów.
Celem realizacji modernizacji linii jest skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie przepustowości i podwyższenie bezpieczeństwa. Skrócenie czasu przejazdu na odcinku Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice) będzie zależało od typu pociągu. Dziś można określić, że nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne jakich używają np. Koleje Mazowieckie albo PKP Intercity pokonają tę trasę, z jednym przystankiem w Grodzisku Mazowieckim, w 13 minut krócej niż dotychczas.
Zakończenie prac przewidziano na rok 2014.
Koszt całkowity projektu wyniesie 1 mld 815 mln zł netto. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Na poniższym rysunku przedstawiono dokładną lokalizację linii kolejowej nr 1 na odcinku Warszawa – Łódź.