Na jednym z trzech nowych mostów nad Wisłą w Krakowie zasadnicze prace budowlane zbliżają się ku końcowi. Jest to jeden z kluczowych odcinków inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA o wartości niemal 1 mld zł.
Nowymi mostami nad Wisłą pojadą pociągi między Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem.
Mosty mają konstrukcję łuków o różnej wielkości. Skrajne łuki mostu nad ul. Podgórską i Zabłocie są już gotowe. Docelowe konstrukcje podpór mostu wkrótce zastąpią tymczasowe. Wyzwanie stanowi budowa 116-metrowego przęsła mostu, usytuowanego bezpośrednio nad nurtem rzeki. Montaż kilkunastotonowych, stalowych elementów łuku wymaga specjalnego dźwigu z żurawiem, o zasięgu 84 m i udźwigu 500 t. Dzięki temu z brzegu Wisły można scalać nad rzeką kolejne elementy przeprawy. Następnie wykonawca zajmie się realizacją torów, w tym dwóch nowych.
W ramach projektu powstaną też dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień oraz zostanie przebudowanych osiem stacji i przystanków. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Budowa obejmie 200 nowych rozjazdów, 50 km zmodernizowanych torów i sieci trakcyjnej. Powstaną dwa nowe lokalne centra sterowania ruchem, wprowadzone zostanie czytelne oznakowanie, a także wizualny i głosowy system dynamicznej informacji pasażerskiej. Usprawnienie ruchu drogowego oraz otwarcie przestrzeni w centrum miasta od ul. Kopernika do ul. Miodowej zapewnią nowe, 850-metrowe estakady.
Pociągi pojadą fragmentem nowego toru w centrum Krakowa na początku III kwartału br. Zasadnicze prace na linii średnicowej zakończą się natomiast w 2020 r.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.
Źródło: MI
Przeczytaj też: Budowa mostów kolejowych w Krakowie