Artykuł polemiczny.
W grudniowym numerze „Inżyniera budownictwa” dr Joanna Smarż zaprezentowała pogląd, że, jeśli w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. (Dz.U. 43) w sprawie warunków technicznych, jakim odpowiadają drogi i ich usytuowanie, rozdział 10 dotyczy torowisk tramwajowych, to należy uznać, że do wykonywania samodzielnej funkcji technicznej projektanta lub kierownika budowy w zakresie torowisk tramwajowych upoważnione są osoby posiadające uprawnienia budowlane w specjalności drogowej bez ograniczeń.
Trudno jednak zgodzić się z taką tezą, jeśli wyobrazimy sobie, jak szeroki wachlarz wiedzy obejmuje projekt drogi dla pojazdów szynowych. Kształtowanie odpowiedniej konstrukcji podłoża, wiedza z zakresu obciążeń pojazdów szynowych, materiałowa, dotycząca stali, z której wykonane są tory, a także szeroka gama problematyki sterowania ruchem i jego zabezpieczeń, w tym konstrukcji rozjazdów, nie jest objęta ani programem studiów dla specjalności drogowej, ani zakresem wiedzy wymaganym od kandydatów zdających egzaminy na uprawnienia budowlane w specjalności drogowej. Oddzielnym tematem jest zasilanie elektryczne, stanowiące podstawowy element napędu jednostek tramwajowych, a w świetle coraz to nowych rozwiązań technologicznych dla pojazdów tramwajowych wiedza w zakresie napędu elektrycznego oraz współpraca szyna–koło itp. Przedstawiając powyższe pragnę zauważyć, że Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dla dróg precyzuje jedynie umiejscowienie torowiska w pasie drogowym i zasady kształtowania pasa drogowego ulicy, aby ruch tramwajowy mógł odbywać się w bezpieczny sposób dla ruchu samochodowego i pieszego. Regulacje te można nazwać planem zagospodarowania działki, a nie warunkami technicznymi budowy dróg tramwajowych. Ponadto w wielu nowoczesnych realizacjach wyodrębnia się torowiska z pasów drogowych, umieszczając je w samodzielnych korytarzach, aby nie kolidowały z ruchem samochodowym, a bezwzględnie dotyczy to tzw. szybkiego tramwaju.
Rekapitulując: osoba posiadająca uprawnienia budowlane w zakresie dróg nie jest właściwa do projektowania i kierowania robotami w zakresie torowisk tramwajowych, ponieważ nie posiada odpowiedniego przygotowania do zawodu, a także przepisy nie precyzują dokładnie jego zakresu odnośnie torowisk tramwajowych. Wydawać się może, iż bliższe tej problematyce są uprawnienia kolejowe w zakresie torowym linii, stacji i węzłów, a jeśli cytowane przez dr Smarż rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dla budowli kolejowych wyłącza z nich torowiska tramwajowe, należałoby wystąpić do Ministra Infrastruktury o wprowadzenie stosownych regulacji w tym zakresie.
Wojciech Płaza
Fot. K. Wiśniewska