Rosnące ceny energii elektrycznej skłaniają samorządy i placówki oświatowe do przeprowadzenia termomodernizacji budynków.
W ubiegłych latach wiele placówek oświatowych zmniejszało temperaturę w pomieszczeniach i wprowadzało surowe zasady oszczędzania energii. Takie działania wywołał kryzys energetyczny. Jednak dzięki inwestycjom w termomodernizację można obniżyć zużycie mediów. Oszczędności to nie tylko niższe rachunki, ale również redukcja emisji szkodliwych związków do środowiska.
Termomodernizacja jedną z odpowiedzi na kryzys energetyczny
Które elementy najczęściej wchodzą w skład podstawowego procesu termomodernizacji obiektów – w tym oświatowych? Są to m.in.: modernizacja systemu grzewczego i wentylacji, ocieplenie przegród zewnętrznych obiektu, wymiana okien i drzwi zewnętrznych, izolacja termiczna dachu, modernizacja elewacji czy wdrożenie automatycznego systemu oświetlenia LED.
Dokładna skala przedsięwzięcia określana jest każdorazowo po audycie energetycznym budynku oraz analizie możliwości finansowania i budżetowania inwestycji. Korzyści wynikające z modernizacji przyczyniają się do wydłużenia żywotności budynków oświatowych. Dzięki temu administrator uniknie kosztownych napraw i remontów. Termomodernizacja może również pomóc w znacznym obniżeniu kosztów eksploatacyjnych szkół. Mniejsze zużycie energii oznacza niższe rachunki za prąd, gaz lub olej opałowy, co jest szczególnie istotne dla instytucji edukacyjnych z ograniczonym budżetem i w czasie kryzysu energetycznego.
Czyste powietrze sprzyja koncentracji i nauce
Korzyści płynące z omawianego procesu to nie tylko aspekty techniczne. Bardzo ważna jest wentylacja i filtracja powietrza w szkołach; modernizacja systemów wentylacyjnych i klimatyzacji ma wpływ na czystość powietrza, co może mieć bezpośrednie przełożenie na koncentrację, w tym jakość nauki oraz komfort użytkowników. Termomodernizację rozszerza zastosowanie Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) np. fotowoltaiki.
„Zielona szkoła” trwa cały rok i ma wpływ na społeczeństwo
Nie bez znaczenia jest również fakt zwiększonej atrakcyjności „zielonej” placówki; taka szkoła, jeżeli koncentruje działania edukacyjne wokół ekologii i nowoczesnej przedsiębiorczości, sama sobą daje eko-przykład. Zagrożenia związane z ociepleniem klimatu są szczególnie dostrzegane przez młodych ludzi i uczniów formujących idee związane ze wsparciem planety oraz koniecznością ograniczenia gazów cieplarnianych. Młodzi aktywiści zwracają uwagę mainstreamu na jedne z najważniejszych na Ziemi i dla Ziemi zagadnień. „Zielona Szkoła” to już od dawna termin nieograniczający się do pozaszkolnej rekreacji, a fakt, który wzmacnia pro-ekologiczne postawy uczniów-aktywistów. Walka o lepszy klimat zaczyna się w szkole.
Budynek pasywny – nowy standard. Szkoła w Siechnicach ogólnopolskim wzorem
4 września 2023 r. wraz z inauguracją nowego roku szkolnego odbyło się uroczyste otwarcie nowego kompleksu szkolnego w Siechnicach (woj. dolnośląskie) – jest to wyjątkowa inwestycja wybudowana w standardzie budynku pasywnego. Prace nadzorowała firma SAFEGE Oddział w Polsce.
Tego typu obiekty charakteryzują się wyjątkowo niskim zapotrzebowaniem na energię do ich ogrzewania, która nie jest pozyskiwana z pieców czy kotłów, a ze źródeł „pasywnych”, takich jak promienie słoneczne. To wzorowy przykład ważnej i potrzebnej zielonej transformacji w sektorze edukacji. Omawiana placówka oświatowa została wyposażona w rozwiązania takie jak m.in:
- oświetlenie LED,
- pompy ciepła (gruntowa i powietrzna),
- wentylacja z odzyskiem ciepła (rekuperacja),
- przeszklenia zorientowane głównie w kierunku południowym,
- przegrody oraz stolarka zewnętrzna o wysokiej szczelności i izolacyjności.
W Polsce działają różne programy i fundusze wspierające termomodernizację placówek oświatowych oraz instytucje związane z efektywnością energetyczną. Są to m.in.: program „Czyste Powietrze” (obejmuje domy, mieszkania, firmy oraz gospodarstwa rolne), regionalne programy wsparcia, fundusze unijne, programy operacyjne, fundusze samorządowe czy programy instytucji finansowych i banków, wspomagające m.in. niepubliczne obiekty oświaty.
W przypadku każdej inwestycji z obszaru termomodernizacji i zrównoważonego budownictwa ważny jest nadzór inwestorski, aby zwiększyć do 100% pewność najefektywniejszego wykorzystania środków inwestora przez wykonawcę inwestycji. Usługa ta jest „oczami inwestora”; warto pamiętać, że jakość przestrzeni ma również wpływ na jakość edukacji, co jest nie bez znaczenia dla motywacji przyszłych generacji, od których zależeć będzie los planety i jej zasobów.
Materiał promocyjny Biura Prasowego SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce.