Technologia mycia wysokociśnieniowego Kärcher w służbie sztuki

09.11.2015

Do tradycji firmy Kärcher należy działanie na rzecz światowego dziedzictwa kultury. Ponad 70 akcji czyszczenia, które objęły m.in. takie obiekty, jak Statua Chrystusa w Rio de Janeiro czy Statua Wolności w Nowym Jorku, naprawdę uwidoczniły różnicę.

W 1998 r. Kolumnada Berniniego na Placu Św. Piotra w Rzymie została wyczyszczona nową technologią opracowaną na potrzeby obiektów zabytkowych. Początek XXI w. to m.in. akcja czyszczenia Kolosów Memnona w Luksorze. Rok 2005 to czyszczenie monumentalnych rzeźb – głów amerykańskich prezydentów w górach Dakoty – Mount Rushmore. Sprzęt Kärcher był używany do usuwania zanieczyszczeń olejowych z wybrzeża Bretanii we Francji po katastrofie Amoco Cadiz. Kiedy upadł Mur Berliński, firma wyczyściła również Bramę Brandenburską.

Do obiektów i budowli na całym świcie, które zostały włączone w akcje kompetencyjne firmy Kärcher dołączyły również obiekty hydrotechniczne, tj. zapory wodne. We współpracy z artystą Klausem Dauvenem i lokalnymi władzami międzynarodowa ekipa specjalistów Kärcher podjęła się zadania wyrysowania, przy pomocy technologii wysokociśnieniowej, murali wodnych na brudnych ścianach zapór wodnych. Klaus Dauven działa w przestrzeni publicznej od dłuższego czasu, używając głównie technologii mycia wysokociśnieniowego do produkcji murali m.in. na filarach mostów, w przejściach podziemnych czy ścianach ogrodów. Środowisko naturalne jest dla niego inspiracją, jak również przedmiotem artystycznych projektów.

 

 

Pierwszym obiektem, na którym przy pomocy technologii wysokociśnieniowej wykonano mural, była zapora wodna Oleftal w Hellenthal w niemieckich górach Eifel. Artysta Klaus Dauven zaprojektował grafikę „Wildlife Variations” przedstawiającą motywy zwierzęce. Mural powstał w 2008 r. w ciągu dwóch tygodni i miał 282 m długości oraz 59 m szerokości. Klaus Dauven motyw zwierzęcy wykorzystał świadomie, tłumacząc, iż idealnie współgra z otaczającą przyrodą parku i jeziora.

Kolejnym celem okazała się japońska zapora wodna Matsudagawa niedaleko miasta Ashikaga. Do współpracy ponownie został zaproszony artysta Klaus Dauven. W tym procesie przy pomocy dysz wysokociśnieniowych wykonano zarys kwiatów „Hanazakari” z 12-letniej warstwy brudu na ścianie. Przy pomocy lin i platform wspinaczkowych oraz sprzętu wysokociśnieniowego – 4 urządzeń HD 1050 B, specjaliści byli w stanie usunąć brud i wykonać grafikę o długości 228 m i szerokości 56 m.

 

 

W 2012 r. po raz kolejny ruszył międzynarodowy projekt artystyczny, tym razem artysta Klaus Dauven wraz z zespołem koreańsko-niemieckim stworzył na ścianach zapory Chungiu w Korei Południowej grafikę tygrysa „Horang-ee”. Zapora Chungiu znajduje się ok. 100 km od Seulu. Powstała w 1985 r. na zbiorniku zaopatrującym w wodę, miasto oraz region. Grafika tygrysa długa na 447 m i szeroka na 98 m podobnie jak pozostałe projekty artystyczne została wyryta przy pomocy urządzeń wysokociśnieniowych, które bez udziału środków chemicznych musiały poradzić sobie z usunięciem materii organicznej np. mchów, alg czy porostów. W celu przeniesienia rzutu projektu artysty na ścianę zapory zastosowano technologie laserową. Ponad 1300 punktów zostało naniesionych na ścianę zapory, by w następstwie stworzyć grafikę metodą „łączenia kropek”.

 

 

Firma Kärcher funkcjonuje zgodnie z założeniami Corporate Social Responsibility, „zgodnie z którą przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, czyli dobrowolne zaangażowanie” (Green Paper 2001).

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in