Stacja Warszawa Zachodnia zostanie przebudowana i zmodernizowana. PKP PLK S.A. wybrały wykonawcę inwestycji za ponad 1,9 mld zł.
Został wybrany wykonawca modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Prace zrealizuje firma Budimex S.A. Podpisanie kontraktu z wykonawcą zaplanowano na lipiec 2020 r. Najpierw Urząd Zamówień Publicznych musi przeprowadzić konieczną procedurę, a także uzyskane zostaną dokumenty potrzebne do rozpoczęcia robót. Prace na stacji rozpoczną się miesiąc po podpisaniu umowy.
Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia rozpoczyna przebudowę linii średnicowej. Jest to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przejeżdża tu blisko 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych oraz międzynarodowych.
W ramach modernizacji perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Powstaną ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków oraz rowerów. Wybudowany zostanie dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Wszystkie perony zyskają zadaszenia. Wykonane będą czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej.
Powstanie kładka dla pieszych, która połączy dzielnice Wola i Ochota. Przebudowane zostanie przejście podziemne – stanie się wyższe i szersze, a także będzie połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Będzie wydłużone do peronu nr 8 przy linii obwodowej.
Pod przejściem dla pieszych, na poziomie -2 zostanie zrealizowany tunel, w którym uruchomiona zostanie w przyszłości linia tramwajowa razem z niezbędną infrastrukturą.
Czytaj też: Nowoczesny węzeł Warszawa Zachodnia
Nowy układ torowy Warszawie Zachodniej pozwoli na przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską oraz stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno–Legionowo i Legionowo–Lotnisko Chopina. W sumie przebudowanych zostanie ok.30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Wartość umowy z firmą Budimex S.A. wynosi 1 941 463 414,63 zł netto. Prace mają zostać zrealizowane do 2023 r. w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia–Warszawa Zachodnia” oraz projektu POIiŚ 6.1-22 „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.
Źródło: PKP PLK S.A.
Przeczytaj też: Modernizacja Warszawy Zachodniej
Rozwój kolei w aglomeracji warszawskiej. Plany
Modernizacja warszawskiej linii średnicowej