Nowa Łódź Kaliska to zmodernizowane perony, przejścia pod torami i kładki. Poprawi się też przepustowość łódzkiego węzła komunikacyjnego. Przebudowa będzie kosztowała 337 mln zł netto.
Stacja Łódź Kaliska – zakres modernizacji
- przebudowa pięciu peronów (w rejonie czynnego wiaduktu zachodniego nad Aleją ks. bp. W. Bandurskiego będą trzy 400-metrowe podwyższone perony. Obiekty po przeciwnej stronie, przy wiadukcie wschodnim, będą przesunięte w stronę Alei ks. bp. W. Bandurskiego.)
- wymiana oświetlenia na stacji,
- montaż nowych wiat i ławek,
- czytelne oznakowanie oraz nowy system informacji na peronach,
- dostosowanie stacji do potrzeb osób niepełnosprawnych (zamontowane będą windy, wykonane ścieżki naprowadzające),
- nowe przejście podziemne połączy plac przed dworcem kolejowym z dworcem autobusowym,
- przejście podziemne z budynku dworca umożliwiające dogodne dojście na perony nr 4 i 5 (przy wiadukcie wschodnim),
- przygotowanie wygodnych przejść z peronów do przystanków komunikacji miejskiej przy Alei ks. bp. W. Bandurskiego i Włókniarzy.
Łódzki węzeł kolejowy będzie obsługiwał więcej pociągów
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (m.in. dzięki wykorzystaniu nieczynnego wiaduktu wschodniego i budowie na nim 3 nowych torów) zlikwiduje jednotorowe „wąskie gardło”, które prowadzi z Łodzi Kaliskiej w kierunku południowo-wschodnim m.in. do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Efektem prac będzie znaczne zwiększenie liczby przejeżdżających pociągów, czyli sprawne przejazdy od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).
Czytaj: Nowe linie kolejowe: Warszawa, Wrocław, Łódź. Plany
W ramach projektu dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem zostaną zastąpione komputerowymi. Sprawniejsza, szybsza i bezpieczniejsza będzie obsługa przejazdu pociągów. Zmodernizowanych zostanie 15 km torów i 47 rozjazdów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Tory będą przygotowane do prędkości 100 km/h (obecnie 60 km/h).
Zadanie modernizacji stacji Łódź Kaliska w całości finansowane jest z budżetu państwa. Prace zaplanowano na lata 2019 – 2022. Roboty budowlane rozpoczną się 2020 roku. Wartość inwestycji „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych” to 337 mln zł netto.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
Zobacz: Nowy Dworzec Łódź Fabryczna