Rozwiązania zabezpieczające podwykonawców prezentowali 8 czerwca wiceminister Jerzy Szmit i generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad Krzysztof Kondraciuk.
Mechanizmy ochrony podwykonawców zamówień publicznych na roboty budowlane są zawarte m.in. w ustawie Prawo zamówień publicznych, kodeksie cywilnym oraz zapisach stosowanych przez GDDKiA w umowach zawieranych z wykonawcami.
Resort infrastruktury i budownictwa podjął decyzję o konieczności zastosowania przez GDDKiA większej liczby dodatkowych działań na rzecz podwykonawców.
– Wprowadzone zostały mechanizmy ochrony podwykonawców: zastosowano m.in. nowe wzory umów zawieranych z wykonawcami i podwykonawcami – przypomniał wiceminister J. Szmit.
Fot. Chad McDermott – Fotolia.com
Działania, które zostaną podjęte przez GDDKiA, polegają na stworzeniu listy zatwierdzonych podwykonawców, jej opublikowaniu na stronie internetowej kontraktu, comiesięcznych spotkaniach z zatwierdzonymi podwykonawcami oraz regularnej sprawozdawczości do centrali GDDKiA i MIB.
W umowach wprowadzono katalog klauzul zakazanych. Postanowienia umów zawieranych obecnie przez GDDKiA z wykonawcami zawierają katalog postanowień zakazanych w umowach z podwykonawcami – chodzi o zapisy, które są skrajnie niekorzystne bądź przerzucające na podwykonawców ryzyka z umowy wykonawczej.
Jednocześnie będą stosowane tzw. złote klauzule. Są to zapisy, które muszą zostać zawarte w umowie o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane.
Prezentacja: Budujemy silne polskie firmy – skuteczna ochrona podwykonawców
Źródło: MIiB