Podpisano ostatnią umowę na budowę mazowieckich odcinków S8 w kierunku Białegostoku. Chodzi o 16-kilometrowy fragment pomiędzy węzłem Poręba a istniejącą obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej.
Tym samym z chwilą rozpoczęcia sezonu budowlanego w realizacji będą wszystkie brakujące odcinki S8 pomiędzy Wyszkowem a Białymstokiem. W sumie 83 km na terenie województw mazowieckiego i podlaskiego.
Odcinek od węzła Poręba do Ostrowi Mazowieckiej wybuduje konsorcjum firm – PORR Polska Infrastructure S.A. i Unibep S.A. Wartość kontraktu budowlanego to 404,46 mln zł. Czas na realizację wynosi 22 miesiące (z wyłączeniem okresów zimowych pomiędzy 15 grudnia a 15 marca).
Na tym fragmencie „eski” nawierzchnia zostanie wykonana – podobnie jak na sąsiednim odcinku Wyszków – Poręba – w technologii betonu cementowego. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus pasy awaryjne. Powstaną dwa węzły drogowe: Dybki oraz Nagoszewo.
Podstawowe parametry techniczne:
– Klasa drogi – S (droga ekspresowa),
– Prędkość projektowa – 100 km/h,
– Ograniczona dostępność do drogi (dostępność tylko w węzłach),
– Ilość jezdni – 2,
– Szerokość pasów ruchu – 2 x 3,5 m + 2,5 m pas awaryjny,
– Pas dzielący – 12 m (uwzględnia rezerwę pod przyszłą rozbudowę obydwu jezdni do 3 x 3,5 m),
– Nośność – 115 kN/oś,
– Kategoria ruchu – KR6,
– Długość odcinka S8 = 16,11 km,
– Ilość obiektów inżynierskich = 38 szt.
Zakres prac obejmuje m.in.:
a) Roboty drogowe:
– budowę drogi ekspresowej S8,
– budowę węzłów drogowych (2 węzły) wraz z budową i rozbudową dróg poprzecznych,
– rozbudowę istniejących dróg w zakresie inwestycji,
– przebudowę istniejących ciągów komunikacyjnych krzyżujących się z projektowaną inwestycją,
– budowę dróg dojazdowych,
– budowę systemu odwodnienia,
b) Roboty mostowe i konstrukcje inżynierskie:
– budowę obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej pełniących również funkcję przejść dla zwierząt,
– budowę wiaduktów w ciągu przebudowywanych dróg poprzecznych,
– budowę kładki dla pieszych w ciągu poprzecznego pieszego ciągu komunikacyjnego,
c) Roboty branżowe w zakresie urządzeń towarzyszących:
– budowę sieci kanalizacji deszczowej, kanalizacji tłocznej oraz przepompowni wód deszczowych,
– budowę kanału technologicznego,
– budowę sieci wodociągowej,
– budowę zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych wraz z urządzeniami podczyszczającymi (osadniki i separatory),
– budowę przejść i przepustów dla zwierząt,
– budowę ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych,
– wycinkę istniejącej zieleni w niezbędnym zakresie,
– nasadzenia zieleni (przydrożnej, osłonowo-izolacyjnej, przy przejściach dla zwierząt, ozdobnej i funkcjonalnej, dogęszczającej w lasach),
– wykonanie barier ochronnych,
– budowę ogrodzenia drogi.
Źródło: GDDKiA