22 marca w Sopocie odbyło się przekazanie placu budowy pod modernizację w obszarach LCS (Lokalne Centrum Sterowania) Gdańsk i LCS Gdynia. Jest to efekt umowy podpisanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na początku marca na modernizację linii kolejowej E 65/C-E 65 Warszawa–Gdynia na odcinku Pruszcz Gdański–Gdynia Chylonia.
Na obszarach LCS Gdańsk i LCS Gdynia zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa na odcinku ok. 40 kilometrów pomiędzy Pruszczem Gdańskim i Gdynią Chylonią. W ramach projektu w Gdańsku powstanie również lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym. W ramach robót wykonane zostaną następujące prace:
– modernizacja układów torowych wraz z wzmocnieniem podtorza oraz budowę systemu odwodnienia,
– wyposażenie linii w urządzenia sterowania ruchem kolejowym warstwy podstawowej,
– ułożenie wzdłuż modernizowanych szlaków kabla światłowodowego wyposażonego w cyfrowe urządzenia teletransmisyjne,
– modernizację sieci trakcyjnej,
– roboty w zakresie elektroenergetyki, w tym linie zasilające, oświetlenie, urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów,
– modernizację istniejących przejazdów kolejowych na szlaku Pruszcz Gdański – Gdańsk Południowy, na stacji Gdańsk Południowy,
– modernizację obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, mury oporowe, przejścia podziemne dla pieszych) oraz budowę nowych przejść podziemnych dla pieszych,
– modernizację peronów wraz z wyposażeniem,
– przebudowę i adaptację budynków nastawni na stacjach Pruszcz Gdański Gdańsk Południowy, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Orłowo dla potrzeb nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
– budowę nowej nastawni lokalnego centrum sterowania na stacji Gdańsk Główny,
– budowę ekranów akustycznych.
W obszarze LCS Gdańsk zmodernizowany zostanie odcinek o długości ok. 22 kilometrów między Pruszczem Gdańskim i Gdańskiem Oliwą. Wartość tej inwestycji to 589,33 mln zł brutto. W ramach tego projektu wykonane zostaną następujące prace budowlane:
– zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
– zabudowa 100 rozjazdów,
– modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
– wykonanie 310 tys. m³ robót ziemnych,
– wbudowanie 102 tys. m³ kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
– wbudowanie 177 tys. m³ tłucznia,
– modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
– modernizacja 2 mostów kolejowych,
– modernizacja 6 przepustów,
– budowa 5 i modernizację 5 przejść poziemnych dla pieszych,
– modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
– modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.
Obszar LCS Gdynia obejmuje modernizację linii kolejowej między Gdańskiem Oliwą i Gdynią Chylonią o łącznej długości ok. 14,5 km. Wartość tej inwestycji to 456,9 mln zł brutto. W ramach tego projektu wykonane zostaną następujące prace budowlane:
– zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
– zabudowa 75 szt. rozjazdów,
– modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
– wykonanie 214 tys. m³ robót ziemnych,
– wbudowanie 94 tys. m³ kruszyw na warstwy ochronne podtorza
– wbudowanie 107 tys. m³ tłucznia,
– modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
– modernizacja 2 mostów kolejowych,
– modernizacja 13 przepustów,
– budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
– modernizację 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
– modernizacja 1 przejazdu w poziomie szyn,
– budowa 1 nowej kładki dla pieszych.
Prace modernizacyjne prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyniosą podróżnym wiele korzyści. Znacznie poprawi się przepustowość oraz jakość połączeń na tym odcinku. Nowa linia kolejowa na wybranych odcinkach będzie przystosowana do jazdy z prędkością nawet do 160-200 km/h, co wyraźnie skróci czas podróży – powiedziała Alina Giedryś, członek zarządu dyrektor ds. projektów unijnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Modernizacja przewiduje również budowę przejść podziemnych i wyposażenie przystanków w pochylnie i windy. Będzie to duże udogodnienie dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Kontrakty zostaną zrealizowane przez konsorcjum firm Torpol sp. z o.o., Feroco S.A., ZRK DOM Poznań sp. z o.o. oraz PUT INTERCOR z Zawiercia. Liderem kontraktu LCS Gdańsk jest spółka TORPOL, zaś LCS Gdynia – firma Feroco. Łączna wartość tego kontraktu to ok. 1,05 mld zł brutto. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Zakończenie prac planowane jest na marzec 2014 r.
Zadanie jest realizowane w ramach projektu nr 7.1-1.2 „Modernizacja linii kolejowej E 65/ C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – obszar LCS Gdańsk, LCS Gdynia”.