Rozpoczęła się przebudowa DW 604 wraz z drogowym odcinkiem lotniskowym o łącznej długości 12,5 km.
DW 604 wraz z drogowym odcinkiem lotniskowym (DOL) stanowi połączenie Nidzicy z Wielbarkiem i znajduje się w obrębie obszarów Natura 2000 oraz chronionego krajobrazu, granicząc także z Puszczą Napiwodzko-Ramucką. W zakres inwestycji wchodzi rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 604 o łącznej długości 12,5 km, w tym 3,24 km odcinka lotniskowego.
Drogowy odcinek lotniskowy powstał jeszcze w czasach Układu Warszawskiego i pełnił funkcję infrastruktury obronnej. Ma on cztery pasy, które w razie potrzeby mogą służyć jako lotnisko rezerwowe dla samolotów wojskowych, a w sytuacjach awaryjnych umożliwia lądowanie jednostkom cywilnym.
Wzdłuż trasy biegnie także nieczynna linia kolejowa nr 225, która przecina drogę w 30+493 km. W miejscowości Ruskowo znajduje się bezwyznaniowy cmentarz wojskowy z czasów I Wojny Światowej, który koliduje z budową, dlatego w ramach realizowanych prac zostanie przeniesiony w inne miejsce.
Przebieg projektowanego odcinka DW 604 znajduje się w jej obecnym śladzie. W ramach inwestycji przebudowana zostanie gruntownie konstrukcja drogi, wprowadzone korekty geometrii łuków, jak również przebudowie poddane zostaną skrzyżowania. Ruch pieszy i rowerowy będzie wydzielony z jezdni oraz wybudowane zostaną przystanki autobusowe. Przebudowie podlegać będą także: kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa, 4 przepusty stalowe pod jezdnią, przepusty pod zjazdami, oświetlenie na terenie zabudowanym, urządzenia teletechniczne, urządzenia elektroenergetyczne oraz zbiorniki retencyjne.
Zadanie zrealizuje w formule „buduj” firma STRABAG Sp. z o.o. w ramach umowy podpisanej z Województwem Warmińsko-Mazurskim reprezentowanym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Na realizację zadania wyznaczono 14 miesięcy (nie licząc okresu zimowego) – od kwietnia 2020 r. do września 2021 r .Łączna wartość inwestycji wyniesie 97 mln zł brutto.
Budowa w liczbach:
- mieszanki MMA – 37 000 Mg
- beton nawierzchniowy na fragmencie DOL – 28 000 m³
- mieszanka kruszyw łamanych – 63 000 Mg
- betony i stabilizacje – 65 000 m³
- wykopy – 70 000 m³
- nasypy – 250 000 m³
Zdjęcia: STRABAG Sp. z o.o.
Czytaj także: Budowa S1. Odcinek Przybędza – Milówka z dwoma tunelemi
Rozbudowa drogi krajowej Przemyśl – Medyka