Rozbudowa drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije-Chmielnik

04.03.2019

Odcinek drogi krajowej nr 78 Kije–Chmielnik będzie rozbudowany i dostosowany do obciążeń 11,5 tony na oś. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą prac, których rozpoczęcie planowane jest wiosną br.

 

Fragment drogi krajowej nr 78 Kije–Chmielnik to część ważnej trasy krajowej

 

Odcinek o długości około 10,5 km przebuduje wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart za 58,4 mln zł. Prace potrwają 19 miesięcy z doliczeniem 3-miesięcznych okresów zimowych. W ramach zadania powstanie miedzy innymi wiadukt nad linią kolejową.

Droga krajowa nr 78 Zawiercie–Jędrzejów–Chmielnik o znacznym natężeniu ciężkiego ruchu tranzytowego to ważna trasa łącząca Świętokrzyskie ze Śląskiem, węzłami autostradowymi i południową granicą Państwa. Droga nr 78 krzyżuje się w Chmielniku z drogą krajową nr 73 Kielce-Busko-Tarnów.

W ramach inwestycji zaplanowano poprawę geometrii drogi (np. złagodzenie łuków i spadków) oraz uzyskanie możliwie najlepszych parametrów dla założonej klasy drogi GP – głównej o ruchu przyspieszonym. Dla zapewnienia obsługi przyległych terenów zaprojektowano drogi dojazdowe do pól. Zgodnie z projektem powstanie wiadukt nad linią kolejową LHS nr 65 Hrubieszów–Sławków Południowy. Ponadto inwestycja obejmuje między innymi: wykonanie wykopów i nasypów, przebudowę oraz budowę skrzyżowań z drogami niższej kategorii, wykonanie odwodnienia i kanalizacji deszczowej, przebudowę oraz budowę przepustów pod drogą i pod zjazdami, budowę chodników dla pieszych, a także zjazdów i zatok autobusowych wraz z wiatami przystankowymi; wykonanie oznakowania poziomego oraz pionowego dróg, budowę oświetlenia ulicznego w obrębie przejść dla pieszych na skrzyżowaniach, usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną, wykonanie kanału technologicznego, nasadzenie drzew i krzewów.

 

Podstawowe parametry:

  • klasa drogi – GP (główna ruchu przyspieszonego);
  • obciążenie ruchem – 115 kN/oś;
  • kategoria ruchu – KR5;
  • liczba jezdni – 1;
  • szerokość jezdni – 7,0 m (2 x 3,5 m);
  • szerokość opaski bitumicznej – 2 x 0,5 m;
  • szerokość poboczy utwardzonych kruszywem – 1,00 m;
  • szerokość chodnika – 2,0 m;

 

Źródło: GDDKiA

 

Polecamy też: Utrzymanie dróg o nawierzchniach betonowych

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in