Zintegrowane centrum obejmuje duży obiekt handlowy przy stacji Poznań Główny, nowy budynek dworca kolejowego i autobusowego. Całość uzupełnia 3-poziomowy parking obsługujący centrum handlowe i dworzec. Budynek dworca i parking zaprojektowano nad peronami nr 1, 2 i 3, oraz nad miejscem zarezerwowanym pod dodatkowy peron kolei wielkich prędkości. Budynek dworca kolejowego był gotowy przed Euro, a reszta kompleksu jest wznoszona obecnie.
Grupa Pekabex po wykonaniu prefabrykowanej konstrukcji żelbetowej dworca, zrealizowała najtrudniejszy fragment centrum – parking, w zakresie projektu wykonawczego konstrukcji prefabrykowanej, produkcji, dostawy i montażu prefabrykatów. Trudność projektu wynikała z jego lokalizacji nad czynnymi w dzień peronami, ograniczonego dostępu do obiektu, oraz projektu architektoniczno-funkcjonalnego, który nie ułatwiał zapewnienia sztywności przestrzennej obiektu.
Fot. 1 Słup pod konstrukcję stalową – peron 2
Konstrukcję parkinguoparto o rzędy trzykondygnacyjnych słupów usytuowanych w osi peronów. Słupy zaprojektowano jako utwierdzone w stopach pojedynczych i zespolonych, bez stężeń w poziomie kondygnacji kolejowej. Utwierdzenie zaprojektowano jako kielichowe, a w części z użyciem łączników słupowych, z trzpieniem wpuszczonym w gniazdo w stopie dla przeniesienia sił poziomych od uderzenia taboru kolejowego.
Połączenia międzykondygnacyjne słupów dzielonych, ze względu na kształt lub przekroczenie możliwości montażowych, na wytyki, lub łączniki słupowe. Osiowe rozpiętości między rzędami słupów wynosiły 15,70 m, 16,45 m i 24,32 m, oraz 9,72 m, a podstawowy rozstaw podłużny 10,0 m. Na krótkich wspornikach oparto podłużne sprężone wolnopodparte belki stropowe. Strop w rozpiętościach 15,7 m i 16,45 m z sprężonych płyt kanałowych HC500, a w przęśle 24-metrowym z płyt typu TT.
Montaż,odbywał się z jedynego dostępnego traktu przekrytego stropami TT. Wymagało to montażu prefabrykatów, o masie przekraczającej 20 t, nad peronami na wysięgach poziomych powyżej 30 m. Montaż w godzinach nocnych, z koniecznością udostępnienia peronów do normalnego użytku w dzień, stanowił dodatkowe utrudnienie. Dostawy prefabrykatów ponadgabarytowych, przy lokalizacji w centrum miasta musiały się odbywać wyłącznie w godzinach nocnych, a montaż, wobec braku miejsca na składowanie, „z kół”.
Fot. 2 Parking nad peronami stacji Poznań Główny – przęsła 15,70+16,45 m, z prawej montaż przęsła 24,32 m
Dodatkowe trudności stworzyły przyjęte rozwiązania funkcjonalne, np.:
– schody w osi słupówwymagały zaprojektowania rozgałęzionych słupów o kształcie „Y”, w dolnym poziomie i kontynuacji dwoma słupami dwukondygnacyjnymi z 1,5 m, prześwitem oraz słupów z wspornikami o łącznej rozpiętości 3,55 m, dla oparcia belek obejmujących schody;
– zastosowanie w części obiektu konstrukcji stalowejwywołało konieczność zaprojektowania słupów o przesuniętej, na poziomie pierwszego stropu osi konstrukcyjnej o ponad metr.
Prefabrykacjęoparto o betony klasy C50/60, z zastosowaniem w bardziej wysilonych przekrojach betonów BWW w klasie C55/67 dla belek i C75/85 dla słupów. Ilość zbrojenia w omawianych przypadkach oscylowała w granicach 290 – 370 kg/m3, ale ekstremalne wartości (570 kg/m3) osiągnęła w „zwykłych” 3 – kondygnacyjnych słupach zlokalizowanych w osi peronu 3. Masy pojedynczych prefabrykatów sięgały 33 t dla słupów, 36 t dla płyt TT i 60 t dla belek. Średnia objętość prefabrykatu wynosiła 4,4 m3, a powtarzalność z uwzględnieniem powtarzalnych kanałowych płyt stropowych zaledwie 2,1.
Rys. 1 Schemat konstrukcji parkingu
Wnioski
Zaprojektowanie prefabrykatów, wykonanie i zmontowanie parkingu, świadczy, że Grupa Pekabex jest w stanie zrealizować z powodzeniem najbardziej skomplikowane konstrukcje prefabrykowane i dopasować się w sposób maksymalnie elastyczny do bardzo ambitnych wyzwań inżynierskich.
mgr inż. Bronisław Deskur
Grupa Pekabex