Formuła BIM nadal nie jest powszechnie znana i dla niektórych projektantów może być dużym wyzwaniem.
Co to jest BIM?
BIM jest tematem bardzo popularnym i chętnie w ostatnim czasie poruszanym. Dużo mówi się o potrzebie realizowania projektów w takiej formule. Obecnie BIM jest przez wielu błędnie utożsamiany z programem komputerowym (program BIM) lub projektem technicznym w formie trójwymiarowej (model 3D). W rzeczywistości BIM nie jest ani jednym, ani drugim. A czym tak naprawdę jest?
Skrót BIM należy rozwinąć jako Building Information Modeling, czyli modelowanie informacji o obiekcie budowlanym. Określenie „obiekt budowlany” zamiast „budynek” jest celowe, gdyż BIM coraz częściej odnosi się nie tylko do budynków, ale również do obiektów infrastrukturalnych, takich jak: droga, most, sieć uzbrojenia terenu. Rozwijając tę myśl, jako BIM określa się skumulowaną reprezentację cech fizycznych i funkcjonalnych obiektu budowlanego w formacie cyfrowym, która łączy technologię, metodologię i współpracę. Umożliwia ona zebranie od wszystkich uczestników przedsięwzięcia informacji niezbędnych w procesie planowania, projektowania, analiz, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektu. Kompleksowe podejście do założeń BIM powinno się więc odnosić do całego cyklu życia obiektu budowlanego.
Według „BIM Healthy Start” (AECOM 2015) technologia i metodologia BIM to:
– Kompleksowe rozwiązania z zakresu oprogramowania komputerowego przydatnego do projektowania, wizualizacji, analiz i współpracy, które umożliwią podejmowanie lepszych decyzji zarówno z zakresu rozwiązań technicznych, jak i biznesowych.
– Usprawnianie codziennych procesów dzięki pracy nad materiałem, który umożliwia automatyczne generowanie rysunków, raportów, analiz, harmonogramów i innych niezbędnych informacji o obiekcie.
– Wspieranie rozproszonych zespołów projektowych przez umożliwienie uczestnikom procesu projektowego efektywnego współdzielenia zadań i informacji o projekcie.
W wielu krajach stosowanie BIM jest już standardem ze względu na korzyści, jakie wynikają z jego zastosowania, lub jest wprost wymagane przez ustawodawstwo. Stosowanie BIM lub wdrażanie części założeń BIM jest obligatoryjne w takich krajach, jak: Wielka Brytania, Finlandia, Dania, Norwegia, USA, Singapur. Komisja Europejska rekomenduje wykorzystywanie BIM przy inwestycjach publicznych dofinansowanych ze środków unijnych.
Liderem wykorzystania BIM w Europie jest Wielka Brytania. Przewaga Wielkiej Brytanii wynika z wieloletniego doświadczenia z pracy z BIM, które umożliwiło wprowadzenie standardów oraz zasad dla projektantów. Przykład Wielkiej Brytanii może być modelowy, gdyż tam do efektu końcowego, jakim jest projekt BIM, dochodzi się małymi krokami, a cały proces wdrażania wymagań do ustawodawstwa został podzielony na fazy rozciągnięte na przestrzeni kilku lat. Daje to olbrzymią przewagę brytyjskim firmom projektowym, które już od pewnego czasu kładą ogromny nacisk na rozwój również w tym kierunku.
Jak powinna wyglądać praca przy BIM?
Zgodnie z założeniami wspomnianymi wcześniej przed rozpoczęciem prac projektowych muszą zostać zdefiniowane podstawowe wymagania wobec końcowego produktu. Dobrą praktyką jest, aby już na etapie planowania w procesie uczestniczył klient oraz przyszły wykonawca. Takie podejście pozwala lepiej sprecyzować konkretne wymagania i chroni przed tworzeniem produktu, który w żaden sposób nie zostanie wykorzystany w przyszłości. Od początku projektu należy również uświadomić wszystkim uczestnikom, jakie są wymagania. Formuła BIM na
dal nie jest powszechnie znana i dla niektórych projektantów może być dużym wyzwaniem.
Przy planowaniu należy skupić się na następujących zagadnieniach:
– stworzenie wspólnego środowiska danych,
– określenie wymagań dla finalnego modelu 3D,
– sprawdzenie kolizji międzybranżowych,
– przygotowanie wielkości przedmiarowych,
– przygotowanie materiałów dla klienta i firmy wykonawczej.
Wspólne środowisko danych
Oprogramowanie dostępne na rynku umożliwia pełne współdzielenie danych w czasie rzeczywistym. Jest to niezwykle istotne, w sytuacji gdy nad jednym przedsięwzięciem pracują specjaliści z wielu biur, często w różnych krajach.
Oprogramowanie powinno umożliwiać nie tylko współdzielenie danych, gdyż do tego wystarczą tradycyjne dyski sieciowe czy zewnętrzne serwery, ale przede wszystkim dawać pełną kontrolę nad wersjami poszczególnych plików i procesem ich publikowania. Przepływ materiałów w projekcie powinien być powiązany z odpowiednim cyklem ich zatwierdzania (rys. 2).
Praca przebiega etapowo.
– Etap 1. Praca projektowa w zespołach – tworzenie części składowych modelu.
Poszczególne branże pracują nad swoją częścią projektu. W tej fazie dostęp do materiałów mają tylko członkowie danej grupy (np. jednej branży).
– Etap 2. Konsultacje międzybranżowe – sprawdzenie kolizji.
Branże udostępniają swoje materiały dla pozostałych grup. W tej fazie wszyscy specjaliści mają dostęp do materiałów pozostałych uczestników. Jeżeli w wyniku konsultacji międzybranżowych okaże się, że rozwiązania powinny być poprawione, to aktualny plik jest cofany do poprzedniego etapu i otrzymuje informacje o nowej wersji (nie zmienia się nazwa pliku). Po potwierdzeniu, że rozwiązanie jest akceptowalne, materiał jest przesuwany do etapu 3.
– Etap 3. Przegląd materiałów przez niezależnego sprawdzającego.
Na tym etapie przeglądu dokonuje niezależny sprawdzający. Jeżeli materiały są zaakceptowane, to przesuwane są do etapu 4. Jeżeli nie, to wracają do etapu 1 z nową wersją.
– Etap 4. Przegląd projektu przez klienta.
Teraz przeglądu dokonuje klient. Podobnie jak powyżej model jest zatwierdzany do kolejnego etapu lub cofany do etapu 1, do powtórnej analizy.
– Etap. 5. Dostarczenie materiałów wykonawcy.
Po zatwierdzeniu materiałów przez klienta następuje opublikowanie materiałów w wersji elektronicznej lub papierowej i przekazanie ich np. firmie wykonawczej.
Najważniejszym zagadnieniem związanym ze wspólnym środowiskiem danych jest pełna automatyzacja procesu. Możemy uzyskać to dzięki oprogramowaniu, które daje dostęp do poszczególnych wersji materiałów wraz z kompletem informacji, kiedy i przez kogo zostały one przygotowane, zatwierdzone bądź odrzucone. Zmiana etapu lub cofnięcie do etapu wcześniejszego powinno być powiązane z odpowiednim komentarzem, który również dostępny będzie w informacjach zamieszczonych w bazie danych.
Tworzenie modelu 3D obiektu budowlanego
Praca w etapie 1 procesu to tworzenie części składowych modelu. Ważnym elementem tego etapu jest założenie, że końcowym produktem jest model 3D projektowanego obiektu budowlanego wraz z dodatkowymi informacjami, które wyróżniają go od tradycyjnych rozwiązań. Każdy komponent modelu, np. krawężnik, część konstrukcyjna mostu, element sieci uzbrojenia, powinien zostać scharakteryzowany przez:
– szczegółową lokalizację (współrzędne, kilometraż, rodzaj układu odniesienia),
– dokładne parametry fizyczne (objętość, szerokość, długość itd.),
– informacje o materiale, z jakiego ma być wykonany,
– informacje o rodzaju specyfikacji technicznej, zgodnie z którą należy go wykonać,
– informacje o fazie wbudowania danego elementu (powiązanie z harmonogramem),
– sposób konserwacji, trwałość itp. Ilość dołączonych informacji zależy przede wszystkim od planowanego zakresu wykorzystania materiałów w przyszłości.
Najważniejszym wyzwaniem jest kompletność materiałów. Zaczynając od inwentaryzacji stanu istniejącego (model powierzchni terenu, sieci uzbrojenia), poprzez proponowane rozwiązania techniczne, a kończąc na konkretnych rozwiązaniach funkcjonalnych związanych np. z fazowaniem budowy.
Przygotowanie odpowiednich materiałów o powierzchni terenu nie jest już tak problematyczne i kosztowne jak jeszcze kilka lat wcześniej. Model w postaci chmury punktów, nawet bardzo rozległego terenu, są w stanie wykonać polskie firmy geodezyjne. Wykorzystując różne technologie, np. skanowanie przy użyciu lasera, można w krótkim czasie otrzymać materiał o dużej dokładności.
W zakresie rozwiązań projektowych producenci proponują wiele programów, które są przydatne przy tworzeniu modelu dla każdej z branż. Bardzo ważnym aspektem na tym etapie procesu jest ustalenie konkretnego formatu, w jakim poszczególne zespoły przygotują materiały. W celu efektywnego wykonania wszystkich zadań związanych z tworzeniem modelu BIM, w tym m.in. współpraca międzybranżowa, sprawdzenie kolizji czy tworzenie końcowego modelu, wszystkie branże muszą być ze sobą kompatybilne. Sprowadza się to najczęściej do pracy na tym samym formacie pliku. Co prawda, firmy tworzące programy projektowe dają możliwość pracy z kilkoma rozszerzeniami lub eksportu materiałów do różnych formatów, jednak w efekcie takiego działania istnieje ryzyko utraty części tzw. inteligentnych informacji powiązanych z komponentami. Współpraca między różnymi „rodzinami” programów, nawet w ramach jednego producenta, nie zawsze jest taka prosta i bezproblemowa, jak przekonują o tym ich twórcy, a w konsekwencji może doprowadzić do nieoczekiwanych problemów w trakcie tworzenia końcowego modelu.
Sprawdzanie kolizji międzybranżowych
Etap 2 pracy z BIM to sprawdzenie kolizji międzybranżowych. Dzięki temu, że wszystkie branże przygotowują materiały w tym samym standardzie, w formacie 3D, w jednolitym środowisku i z dużym stopniem szczegółowości, możliwe jest posłużenie się rozwiązaniami wykonującymi automatyczne sprawdzenie kolizji międzybranżowych. Pozwala to na znaczną redukcję błędów na etapie prac projektowych. Tak jak przy wcześniejszych działaniach wskazane jest wykorzystanie odpowiedniego oprogramowania.
Przy projektach infrastrukturalnych, np. budowy autostrady, do przeanalizowania jest kilkadziesiąt kilometrów dróg i setki kolizji, co przy zastosowaniu tradycyjnej metody, jaką jest określenie kolizji na podstawie rysunku dwuwymiarowego, może się okazać trudne i czasochłonne. Jednocześnie zdarza się ominąć kolizje związane z ukształtowaniem wysokościowym oraz miejsca z nietypowymi, czasem skomplikowanymi rozwiązaniami.
Dzięki kompletnemu oraz szczegółowemu modelowi 3D, przygotowanemu w standardzie BIM, takie problemy są znacznie zminimalizowane. Identyfikacja kolizji między poszczególnymi elementami jest wykonywana przez oprogramowanie. Zadaniem projektanta jest takie zdefiniowanie wymagań, aby przy wyszukaniu kolizji wskazane zostały te miejsca, które rzeczywiście mogą być problematyczne. Cały proces wykrycia kolizji ograniczony jest z wielu godzin lub dni do kilku minut, jakie potrzebuje program do sprawdzenia modelu.
Wielkości przedmiarowe z modelu 3D
Efektem pracy wykonanej w ramach etapu 1 i 2 jest opracowanie odpowiedniego zestawienia wielkości przedmiarowych. Podobnie jak przy sprawdzaniu kolizji międzybranżowych przygotowany ze wszystkimi detalami model 3D pozwala na precyzyjne i szybkie przygotowanie raportów i zestawień. Daje to również pewność, że wszystkie rozwiązania współgrają ze sobą, a prezentowane wielkości są poprawne. Jednocześnie przypisanie dodatkowych informacji w modelu 3D, np. o specyfikacjach technicznych, pozwala zautomatyzować proces powstawania dowolnych analiz dla projektu.
Czas, który w metodzie tradycyjnej wynosi najczęściej wiele tygodni, tutaj sprowadza się do kilku dni.
Przygotowanie materiałów dla inwestora
Zwieńczeniem całego procesu projektowego jest dostarczenie materiałów inwestorowi. Na tym etapie materiały w 95 procentach są już gotowe. Wszystkie raporty, przedmiary oraz modele z aktualnymi rozwiązaniami są umieszczone na serwerze i kontrolowane przez oprogramowanie.
W razie potrzeby przygotowania tradycyjnych rysunków można ten proces znacznie usprawnić i ograniczyć go do pracy w ramach oprogramowania do współdzielenia danych. Odgórne zdefiniowanie szablonów rysunków i raportów oraz częściowa automatyzacja procesu publikowania rysunków przez system, np. do formatu PDF, znacznie usprawniają prace i dają możliwość ujednolicenia szaty graficznej całej dokumentacji.
Jeżeli jest taka potrzeba lub życzenie zamawiającego, końcowym efektem może być wydrukowanie dokumentacji z plików PDF.
Przygotowanie danych dla firmy wykonawczej
Dotychczasowa praktyka pokazuje, że firmy wykonawcze powszechnie zgłaszają się do biur projektowych o uzupełnienie otrzymanych wcześniej od inwestora materiałów. Prośby te, wyłączając oczywiście sytuacje związane ze zmianą rozwiązań projektowych, powiązane są zazwyczaj z materiałami dla geodetów oraz odpowiednimi plikami sterującymi do maszyn budowlanych (tzw. machine guiding). Efektem przygotowania projektu w technologii BIM jest gotowy produkt, który może być wykorzystany do takich celów. Na życzenie firmy wykonawczej każdy element, np. oś drogi, krawędź jezdni, oś rury kanalizacyjnej, może być w szybki sposób wyeksportowany do niezbędnego formatu. Zazwyczaj formatem takim jest XML.
mgr inż. Marcin Abel
projektant drogowy AECOM