Zapewnienie zależnych miejsc postojowych stanowi istotne wyzwanie prawne, które dotyka zarówno właścicieli nieruchomości, jak i zarządców przestrzeni miejskiej. Problemy te obejmują kwestie własności, służebności, dostępności oraz zgodności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Zależne miejsca postojowe stanowią jedną z odpowiedzi na problem zapewnienia jak największej przestrzeni parkingowej w garażach podziemnych. Abstrahując od atrakcyjności takich rozwiązań dla klientów, warto spojrzeć na problemy prawne istniejące w związku z planowaniem takich miejsc.
Fot. © Alieksiej Zakirow – stock.adobe.com
>>> Miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych – przepisy, problemy
>>> Stacje ładowania pojazdów elektrycznych w garażach
>>> Sterowanie wentylacją w garażach
Zależne miejsca postojowe –prawo i orzecznictwo
Wobec braku prawnej definicji zależnego miejsca postojowego należy przyjąć, że za takie trzeba uznać miejsce parkingowe, do którego użytkownik pojazdu ma dostęp wyłącznie poprzez inne miejsce postojowe.
Przykład:
W garażu podziemnym zaprojektowano i wyznaczono miejsce postojowe dla pierwszego pojazdu. Nad tym miejscem, w przestrzeni tego samego poziomu, znajduje się platforma, którą można podnosić i opuszczać, dzięki czemu na platformę może wjechać drugi pojazd. Po jej podniesieniu można zaparkować pierwszy pojazd pod drugim. Miejsce na tej platformie stanowi zależne miejsce postojowe.
W omawianym w dalszej części artykułu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu [1] sąd uznał, że zależne miejsca postojowe są to takie miejsca, do których dostęp odbywa się poprzez inne miejsca parkingowe, np. przez tzw. miejsca rodzinne czy platformę parkingową.
Wprowadzenie zależnych miejsc postojowych może mieć pewne zalety. Otóż w praktyce są one tańsze i umożliwiają manewrowanie pojazdami w obrębie jednej rodziny. Jednakże pojawia się problem dotyczący tego, czy inwestor może takie zależne miejsca postojowe zaliczyć na poczet minimalnej liczby miejsc postojowych wymaganych przepisami.
Prawo budowlane [2] wymaga, aby przed wydaniem pozwolenia na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego organ administracji architektoniczno-budowlanej dokonał sprawdzenia. Ma ono dotyczyć m.in. zgodności projektu:
- zagospodarowania działki lub terenu oraz
- architektoniczno-budowlanego – z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej: m.p.z.p.) i innymi aktami prawa miejscowego (albo z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku m.p.z.p.).
Sprawdzenie ma też dotyczyć m.in. zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi. Stąd kontroli podlega również wypełnienie przepisów o minimalnej liczbie miejsc postojowych.
W dalszej części artykułu:
Przepisy dot. miejsc postojowych zależnych
Wyroki WSA w Poznaniu oraz WSA w Białymstoku dot. miejsc postojowych zależnych
Tab. Argumenty dotyczące zaliczania zależnych miejsc postojowych na poczet minimalnej liczby miejsc postojowych wymaganych przepisami
>>> Cały artykuł dostępny jest w numerze 9/2025 miesięcznika „Inżynier Budownictwa”.
>>> Członkowie Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa mają dostęp do miesięcznika przez portal członkowski >>>
Maciej Lipka
specjalista w zakresie prawa budowlanego
Literatura
1. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 31 sierpnia 2023 r., sygn. akt II/SA/Po 211/23.
2. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418).