Powstanie nowa linia kolejowa Łódź – Sieradz – Wrocław

25.08.2021

Przewidywana prędkość pociągów na nowej trasie to 350 km/h. Wartość umowy na przygotowanie studium wykonalności wynosi 38,1 mln zł.

 

W sierpniu 2021 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria. Przedmiotem zamówienia jest studium wykonalności, czyli dokumentacja przedprojektowa dla budowy linii kolejowej: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny. W ramach pierwszego etapu inwestycji pociągi mają się rozpędzać, według prędkości projektowej, nawet do 350 km/h. Podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do 1 godz. 10 min., a do Warszawy do 1 godz. 55 minut.

 

linia kolejowa Łódź - Wrocław

fot. stock.adobe/Sawomir

 

Na przygotowanie studium wykonawca ma ok. 10 miesięcy. Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać 15 miesięcy, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także specjalistyczne analizy: techniczne, środowiskowe i przestrzenne. Dzięki temu możliwe będzie wybranie tzw. wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przebiegu trasy.

 

Linia kolejowa Łódź – Sieradz – Wrocław to kolejny odcinek, dla którego rozpoczęły się prace przygotowawcze. W całej Polsce jest to już osiem kolejowych odcinków o łącznej długości ok. 1000 km. W przypadku tzw. szprychy nr 9 biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie, a także biorąc pod uwagę dwie umowy zawarte wcześniej, przygotowania trwają już łącznie na ok. 400 km odcinków kolejowych biegnących z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.

Po wybudowaniu szprychy nr 9 skróci się czas podróży z Łodzi do Sieradza do 25 min. (zamiast około godziny jak obecnie). Z kolei podróż z Łodzi do Wrocławia będzie trwała 1 godz. 10 min. (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.). Trasa z Warszawy do Wrocławia, po wybudowaniu całej „szprychy”, skróci się do 1 godz. 55 min. (dzisiaj przejechanie tej trasy trwa dwa razy dłużej).

 

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Program inwestycji kolejowych CPK oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację ok. 126 km tych istniejących. W województwie łódzkim powstanie ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych. Łącznie, do końca 2034 roku, wybudowanych zostanie prawie 1800 km nowych linii. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

 

Zobacz też:

Kolej dużych prędkości, czyli z Warszawy do Łodzi w 45 minut

Kolej w Polsce – aktualna sytuacja i plany inwestycyjne. RAPORT

Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny? Kolejne propozycje architektów

Sprawdź: Produkty budowlane

 

MI

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in