Na Portovej – trzecim co do wysokości (po Sea Towers i Altus) budynku mieszkalnym w Gdyni – zawisła wiecha.
Portova – osiedle z wygodami
Na osiedlu Portova – inwestycji Invest Komfort – powstanie łącznie 271 mieszkań oraz umieszczone na parterze lokale usługowe. Na osiedlu zaaranżowano prywatną strefę relaksu, obejmującą salę fitness, sauny oraz część wypoczynkową. Wewnętrzne dziedzińce będą nasadzone zielenią. Na samej górze inwestycji wykonany zostanie taras widokowy. Budowa osiedla odbywać się będzie w II etapach – odbiory odbędą się w I kwartałach 2020 oraz 2021 r. Ceny apartamentów zaczynają się już od 9200 zł/m².
Architektura osiedla Portova
Osiedle Portova to pierwsza inwestycja Międzytorza. Budowa została poprzedzona dokładną analizą fotograficzną i urbanistyczną, dzięki czemu całość wpisuje się w architekturę historyczną miasta. Geometryczne formy i jasna elewacja nawiązują do modernistycznego krajobrazu Gdyni, a charakterystyczna, ponadpięćdziesięciometrowa dominanta, widoczna z ulicy Świętojańskiej, domyka perspektywę Placu Kaszubskiego. Projekt architektoniczny opracowało Studio Kwadrat.
Przeczytaj też: Nowe Kolibki – osiedle w stylu slow life
Na budowie Portovej
Skalę przedsięwzięcia najlepiej opisują liczby: całkowita kubatura budynku to ponad 128 tys. m³. Powierzchnia przeszkleń wynosi blisko 5 tys. m². W obiekt wbudowano łącznie 2,4 tys. t stali, a w trakcie prac wywieziono oraz nawieziono około 3,6 tys. wywrotek ziemi. W szczytowym momencie na placu budowy działało nawet 500 pracowników i 6 żurawi wieżowych.
– Największym wyzwaniem okazała się lokalizacja budowy w ścisłym centrum miasta. – zauważa Piotr Paszke, kierownik budowy Portovej. – Inwestycja wymagała zastosowania szczelnej obudowy wykopu oraz obniżenia zwierciadła wody gruntowej.
Historyczne artefakty na budowie Portovej
Na terenie budowy znaleziono między innymi łuski, beczki przeznaczone do zadymiania portu w czasie nalotów oraz niemiecki hełm strażacki z okresu międzywojennego. Na działce znajduje się również historyczny budynek, który został poddany rewitalizacji i wkomponowany w inwestycję.
– Zgodnie z wymogami Miejskiego Konserwatora Zabytków w Gdyni na terenie inwestycji zostały zachowane dwie elewacje historycznej zabudowy. Wkomponowanie ich w bryłę budynku, „odseparowanie” elewacji i zachowanie ich w trakcie prowadzenia wykopów i prac stanu surowego było nie lada wyzwaniem. Zaprojektowana została specjalna konstrukcja wspierająca, która wraz z palami betonowymi podtrzymywała ściany budynku zabytkowego. Prace ziemne oraz realizacja robót stanu surowego podziemnej hali garażowej odbywały się pod podwieszonymi ścianami budynku zabytkowego. – mówi Arkadiusz Duski, kierownik projektu Portovej.
Zagospodarowanie terenu wokół Portovej
Zmiany w tej części miasta dotyczą nie tylko samego osiedla, ale też terenu wokół inwestycji. Inwestor własnym kosztem i staraniem wraz z PB Górski realizują i przebudowują jeden ze strategicznych węzłów komunikacyjnych w Gdyni. Radykalnym zmianom uległ również archaiczny układ ulic Tadeusza Wendy, Węglowej, Portowej i św. Piotra, dzięki czemu zniknęło kłopotliwe dla mieszkańców skrzyżowanie, zastąpione tradycyjnym, znacznie bezpieczniejszym przejazdem z sygnalizacją świetlną. Dla rowerzystów powstaną nowe przejazdy, m.in. od północy inwestycji, gdzie inwestor zrealizuje ciąg pieszo-jezdny ze szpalerem drzew. Ulica Węglowa zmieni się na ciąg pieszo-rowerowy. Dotychczasowy ruch aut zostanie przekierowany na wiadukt. Zostanie też zmodernizowany parking w sąsiedztwie kościoła. Deweloper realizuje również modernizację infrastruktury podziemnej, która znacznie poprawi m.in. odpływ wody – przebudowie ulegnie kanalizacja deszczowa, sanitarna oraz teletechniczna.
Wartość wszystkich prac opiewa na ponad 13 mln zł brutto, z czego Invest Komfort pokrył kwotę 9 mln zł brutto.
Czytaj także: Droga Czerwona w Gdyni – inwestycja za ponad 1,3 mld złotych