W Nowy Jorku, w powstającym hotelu LIC Marriott zostaną zamontowane fasady Aluprof S.A.
Władze miejskie Nowego Jorku we współpracy z duńskim architektem Janem Heglem, który zmodyfikował ulice Kopenhagi, pracują nad nadaniem miastu bardziej przyjaznego charakteru i zachęceniem mieszkańców do poruszania się pieszo lub rowerami. Największe przemiany zauważalne są m.in. na Times Square. Przez lata w zasadzie nie był to plac, a skrzyżowanie ruchliwych ulic. Stopniowo ograniczano przestrzeń dla samochodów, zwężono pasy ruchu, redukowano miejsca parkingowe, aż stworzono bezpieczne pasy dla rowerzystów. Plac stał się miejscem spotkań, pojawiły się stoliki i krzesła. Obecnie rewitalizowane są kolejne dzielnice.
Analitycy uważają, że hotele są konieczne dla dalszego rozwoju turystyki w Nowym Jorku, Long Island City jest dla nich natomiast idealnym miejscem i szybko zamieni w strefę hotelowo-turystyczną. Dzielnica Queens zmienia swoje oblicze, ożywieniu gospodarczemu sprzyja powstały tam specjalny obszar Long Island City. Znakomita lokalizacja – bliskość Manhattanu, kilka linii metra, możliwość szybkiego dostania się do miasta taksówką przez Queensboro Bridge, wszystko to zachęca deweloperów do inwestycji.
Znajdujące się w Queens niewielkie ceglane budynki, zostaną zastąpione nowoczesnymi, ekologicznymi obiektami. Jednym z nich będzie LIC Marriott, który powstanie przy ulicy 29-07 Queens Plaza North. Projekt został zlecony pracowni architektonicznej Handel Architects, w którym pracuje Michael Arad, twórca World Trade Center Memorial. Biuro ma już na swoim koncie takie projekty, jak: park High Line na Manhattanie, Fifth Street Farm – farmy na dachu budynku, hotel Ritz-Carlton w Waszyngtonie oraz budynek Trump SoHo.
Nowo powstający Marriott będzie liczył 31 pięter i mierzył 106 m, co czyni go najwyższym budynkiem w bezpośrednim sąsiedztwie. Na niższych kondygnacjach znajdować się będzie 160 pokoi hotelowych, na wyższych natomiast apartamenty mieszkalne. Do skonstruowania jego elewacji wykorzystano system fasady elementowej Aluprof MB-SE80 SG, która charakteryzuje się w pełni strukturalnym, czterokrawędziowym systemem szklenia SSG. Od odpowiednio dobranej fasady zależy bilans energetyczny budynku i jego bezpieczeństwo. W dużym mieście, jakim jest Nowy Jork, natężenie hałasu oraz drgania spowodowane ruchem ulicznym i poziemnym, sprawiają, że konieczne jest stosowanie rozwiązań kompensujących ruchy tektoniczne. W celu spełnienia wymagań projektu konstrukcja systemu MB-SE80 SG została zmodyfikowana. Obecnie dopuszcza ona przemieszczanie się segmentów między sobą w układzie pionowym zwiększone do wartości ±13 mm. Przy wklęsłym fragmencie elewacji konieczna była także adaptacja sposobu połączeń kątowych i zmiana konstrukcji okien odchylnych. Co ważne, system nie wymaga wykorzystania rusztowań zewnętrznych, a to znacznie obniża koszty i sprawia, że montaż jest niezależny od warunków atmosferycznych. Czas prac niezbędnych do wykonania na miejscu budowy został skrócony do minimum dzięki całkowitej prefabrykacji elementów fasady w zakładzie produkcyjnym. Gwarantuje to także wysoką jakość finalnego produktu – mówi Dariusz Ruśniok, główny konstruktor Sekcji Rozwoju Fasad w Aluprof S.A.
System MB-SE80 SG umożliwia konstruowanie lekkich ścian osłonowych. Dzięki jego zastosowaniu możliwe jest uzyskanie całkowicie gładkiej szklanej elewacji podzielonej jedynie pionowymi i poziomymi szczelinami o szerokości 22 mm lub 30 mm. Konstrukcja przeszła pomyślnie badania w National Certified Testing Laboratories w York i spełnia wszystkie wymagania i normy obowiązujące w Stanach Zjednoczonych. Osiągnięto w nich bardzo dobre parametry techniczne. System ten użyty został już do realizacji innego nowojorskiego wieżowca: 325 Lexington Avenue.