Inżynierowie z Krakowa wspólnie z szwedzkimi ekspertami biorą udział w projektowaniu jednej z największych inwestycji kolejowych w Szwecji w ostatnich latach – tunelu Citybanan, który będzie przebiegał pod centralnymi dzielnicami Sztokholmu.
Projekt Citybanan, mający zakończyć się w 2017 roku, zakłada poprowadzenie szybkiej kolei miejskiej przez blisko dwukilometrowy tunel, znajdujący się kilkadziesiąt metrów pod zabudową centrum Sztokholmu. Jego głównym zadaniem będzie rozwiązanie problemów związanych z komunikacją podmiejską w stolicy Szwecji, która ze względu na rosnącą migrację mieszkańców na obrzeża miasta wymaga wprowadzenia nowej infrastruktury komunikacyjnej odciążającej Dworzec Centralny. Projekt zakłada m.in. budowę dwóch nowych stacji podziemnych, a także wiaduktu kolejowego.
Model tunelu Citybanan
Inżynierowie z mającej siedzibę w Krakowie firmy Sweco Infraprojekt są odpowiedzialni m.in. za opracowanie projektów konstrukcji służących do odprowadzania gazów pożarowych oraz oddymiania, w tym kanału wentylacyjnego nad peronem, który będzie służył do odprowadzenia gazów spalinowych. W przypadku pożaru obiekty te będą miały na celu zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów jednej z podziemnych stacji, która będzie znajdowała się na poziome 35 m pod powierzchnią miasta.
Według obliczeń realizacja inwestycji umożliwi dwukrotny wzrost przepustowości linii kolejowej przez Sztokholm. Citybanan będzie przebiegał pod tunelem metra, a prace budowlane będą prowadzone na głębokości od 10 do 45 m pod powierzchnią ziemi. Wydrążenie nowych tuneli będzie wymagało zakrojonych na szeroką skalę robót strzałowych, które będą wykonywane w samym centrum miasta w bezpośrednim sąsiedztwie podatnych na wstrząsy fundamentów zabytkowych budynków i infrastruktury podziemnej, m.in. metra i sieci wodociągowej.
Projekt będzie także przyjazny dla środowiska, ponieważ został opracowany zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.
Otwarcie ruchu kolejowego dla projektu Citybanan planowane jest na rok 2017. Łączna wartość inwestycji to 1,7 mld euro.