Podpis SimplySign, czyli budownictwo bez papieru

Artykuł sponsorowany

07.02.2022

Cyfryzacja procesu budowlanego to długo wyczekiwany przez inżynierów, architektów czy inwestorów krok w stronę „odpapierzenia” branży. Do niedawna grube teczki papierowej dokumentacji składane były do powiatowych organów architektoniczno-budowlanych. Proces ten uległ jednak zmianie i sukcesywnie coraz więcej spraw można załatwić drogą elektroniczną poprzez portal e-budownictwo.gunb.gov.pl.

 

Podpis SimplySign

 

O cyfryzacji procesu inwestycyjno-budowlanego i podpisie SimplySign opowiada Paweł Wojtaszyk, młodszy kierownik produktu w Asseco Data Systems.

 

Jak wygląda cyfrowa rewolucja?

Rozpoczęcie działań związanych z cyfryzacją w budownictwie to dobra wiadomość dla branży, która liczy na uproszczenie procedur administracyjnych i tym samym na oszczędność czasu oraz pieniędzy wynikających z szybszego obiegu dokumentów oraz łatwiejszego pozyskiwania stosownych pozwoleń. Dotychczasowy kontakt z administracją polegał najczęściej na przesyłaniu odpowiednich dokumentów w formie papierowej, a niektóre z nich liczyły od kilkudziesięciu do nawet kilkuset stron. Potencjał dla cyfryzacji w tej branży pokazują także liczby składanych dokumentów. W 2021 r. wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia budowy ponad 340 tys. mieszkań, tj. o 23,3% więcej niż w 2020 r. Zgodnie z przyjętymi założeniami proces cyfryzacji głównych procesów w budownictwie powinien się zakończyć do grudnia 2023 r.

 

Jakie warunki należy spełnić, aby móc załatwić sprawy zdalnie?

Za cyfryzację procesu inwestycyjno-budowlanego odpowiada Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Pierwszym etapem tej inicjatywy było uruchomienie serwisu e-budownictwo.gunb.gov.pl. Natomiast od początku lutego 2021 r. możliwe jest wygenerowanie wniosków dla wybranych procedur oraz dołączenie do nich wymaganych załączników. Dokumenty muszą zostać opatrzone e-podpisem, następnym krokiem jest wysyłka do odpowiedniego urzędu, która odbywa się poprzez platformę ePUAP.

 

Jakie dokumenty można przesłać elektronicznie?

Obecnie za pośrednictwem serwisu e-budownictwo można skorzystać z niemal wszystkich procedur i złożyć: zgłoszenie robót budowlanych, rozbiórki, wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę, wznowienie robót budowlanych, zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Ponadto dostępne są także bardziej skomplikowane procedury, wymagające projektu budowlanego, tj. pozwolenie na budowę wraz z projektem budowlanym sporządzonym w postaci elektronicznej, wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu, odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, zmiana pozwolenia na budowę, budowę tymczasowego obiektu, uproszczone postępowanie legalizacyjne, zawiadomienie o zakończeniu budowy oraz możliwość zgłoszenia budowy lub robót budowlanych z projektem zagospodarowania działki lub terenu wraz z projektem architektoniczno-budowlanym.

 

Przy procesie budowlanym inwestor często reprezentowany jest przez swoich przedstawicieli. Czy w takim wypadku wystarczy jeden podpis elektroniczny?

W zależności od rodzaju wniosków podmiotem składającym najczęściej jest inwestor. Występują też sytuacje, kiedy dokument jest składany przez właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego.

W przypadku kilku inwestorów każdy z nich musi złożyć podpis na elektronicznym dokumencie, jednak mogą oni działać przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo powinno być dołączone do wniosku w formie oryginalnego dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym inwestora. Grupami, które mogą być zainteresowane cyfryzacją ze względu na ułatwienie sobie pracy, są także architekci (ponad 13 tys. w Polsce) oraz inżynierowie budownictwa (ponad 101 tys. osób posiadających uprawnienia).

 

To jakie narzędzia dla przedstawicieli branży budowlanej ma Asseco Data Systems?

Od lat specjalizujemy się w usługach zaufania, w ramach których oferujemy mobilny podpis elektroniczny niewymagający fizycznego czytnika ani karty z certyfikatem. Podpis SimplySign umożliwia złożenie podpisu na urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon czy tablet, a także na komputerze. Można to zrobić poprzez dedykowaną aplikację na smartfonie czy tablecie lub poprzez przeglądarkę internetową na stronach administracji publicznej, wymagającej użycia kwalifikowanego e-podpisu. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność czasu, lecz również zmniejszenie wydatków. Nie trzeba drukować dokumentów, zostawiać pieczątek, wysyłać kurierem lub pocztą. Podpis elektroniczny SimplySign pozwala na kontakt z urzędem skarbowym czy z ZUS-em, usprawnia także przepływ dokumentów elektronicznych wewnątrz firmy. Ponadto jest kompatybilny z wieloma popularnymi platformami, takimi jak e-deklaracje czy e-PUAP, dzięki czemu można go używać w wielu miejscach jednocześnie.

 

 

Podpis SimplySign

 

A jak to wygląda od strony prawnej i ważności e-podpisu?

Podpis SimplySign to mobilny podpis elektroniczny, który jest tak samo wiążący, jak podpis własnoręczny – nie tylko w Polsce, ale również na terenie całej Unii Europejskiej. Potwierdza to międzynarodowe rozporządzenie eIDAS. Narzędzie zapewnia pełną integralność treści podpisywanego dokumentu. Mamy więc pewność, że nikt nie będzie ingerował w żadne zapisy, a podpis nie zostanie sfałszowany.

 

Czy cyfryzacja procesów budowlanych zakłada jakieś kolejne etapy?

W zakresie rozwoju e-budownictwa czeka nas jeszcze uruchomienie EDB, czyli Elektronicznego Dziennika Budowy, gdzie inwestorzy będą zakładali swoje konta ze wszystkimi sprawami w toku. EDB będzie funkcjonował w skali ogólnokrajowej. Planowane jest udostępnienie go zarówno w wersji webowej, jak i aplikacji mobilnej, tak by kierownik budowy mógł wypełniać dziennik także przez smartfona. Dzięki temu rozwiązaniu inwestor będzie mógł monitorować wpisy w dzienniku z dowolnego miejsca. Dotychczasowa, papierowa forma prowadzenia dziennika zostanie zachowana – inwestor będzie miał więc możliwość wyboru, czy chce dokumentować proces budowlany elektronicznie czy papierowo. GUNB rozpoczął również prace nad nowym projektem informatycznym SOPAB — Systemem do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie, tj. systemem IT do prowadzenia przez organy elektronicznych postępowań administracyjnych.

 

Więcej informacji o podpisie elektronicznym na stronie SimplySign.

 

Czytaj też:

Cyfryzacja budownictwa – rewolucja w procedurach budowlanych

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in