Podpis elektroniczny CenCert – nowe rozwiązanie dla budownictwa?

Artykuł sponsorowany

25.10.2021

Od kilku lat poszczególne dziedziny gospodarki, w tym branża budowlana, w pomyślny sposób poddają się procesom cyfryzacji. Jest zdecydowanie szybciej, łatwiej, bez ton niepotrzebnego papieru. Stajemy się bardziej „eko”, coraz mniej drukujemy. Uruchomienie oficjalnego serwisu do składania elektronicznych wniosków w procesie budowlanym ułatwiło codzienne działania architektów, projektantów, inżynierów budownictwa. Możliwość wypełniania oraz składania wniosków i formularzy w sposób elektroniczny stała się dzisiaj czymś wyjątkowo prostym i pewnym. Pozytywnych aspektów cyfryzacji jest coraz więcej. Warto się im przyjrzeć!

 

Podpisywanie dokumentów i projektów w sposób elektroniczny to idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą załatwić sprawy zawodowe czy urzędowe online, bez wychodzenia z domu, bez niepotrzebnych kolejek, a przede wszystkim – w sposób całkowicie bezpieczny. Niezależnie od tego, jaką funkcję zawodową pełnimy – warto pochylić się nad nowoczesnymi rozwiązaniami, jakie dzisiaj proponuje nam ustawodawca.

 

Formularze i pisma coraz częściej mogą być dostarczane do właściwych organów, na przykład administracji architektoniczno-budowlanej, w sposób błyskawiczny i bez obaw, że coś zaginie, czy zostanie zmienione bez naszej wiedzy i zgody. Taką pewność daje nam m.in. podpis kwalifikowany –  jest odpowiednio umocowany w obowiązującym prawie, dlatego też posługując się nim mamy pewność, że podpisane przy jego pomocy dokumenty będą miały taką samą moc prawną jak te, które zostały opatrzone podpisem własnoręcznym.

 

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego korzystania z podpisu elektronicznego? Do czego możemy wykorzystać taki podpis? Jaki jest jego okres ważności? Czy jest bezpieczny? Czy podając swoje dane osobowe możemy być pewni, że są one odpowiednio przechowywane? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi poniżej.

 

Po pierwsze bezpieczeństwo

To podstawowa zaleta podpisu elektronicznego. W przeciwieństwie do innych metod autoryzacji zastosowane zabezpieczenia sprawiają, że tożsamość użytkownika i wiarygodność samych plików są w pełni obiektywne. Odpowiadają za to nowoczesne systemy informatyczne, dostarczające coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Co ważne, bezpieczne są także nasze dane, które podajemy podczas zakupu e-podpisu – gwarantuje to wymóg stosowania przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz przepisów rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych 2016/679 (RODO).  Aby podpis elektroniczny był bezpieczny musi zostać przypisany tylko do jednej osoby i mieć ścisły związek z danymi, do których jest dołączony.

 

Dokumenty podpisywane e-podpisem są także w pełni zgodne z polskimi oraz europejskimi regulacjami i normami (np. z normami Ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej z 5 września 2016 r. oraz z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE). Każda ewentualna zmiana dokumentu po jego podpisaniu jest natychmiast wykrywana w procesie weryfikacji podpisu. Dodatkowo, korzystając z funkcji znakowania czasem, mamy pewność, że podpis był złożony w momencie wskazanym w znaczniku czasu, co może być istotne na przykład przy działaniach przetargowych.

 

Sprawdzony dostawca usług zaufania

Ważne, aby e-podpis kupować od sprawdzonego dostawcy. Rzetelność firmy, która sprzedaje kwalifikowane podpisy elektroniczne potwierdza Narodowe Centrum Certyfikacji (NCC) – system informatyczny Narodowego Banku Polskiego, zbudowany zgodnie z Ustawą o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1579). Na stronie NCC znajduje się lista aktualnych, kwalifikowanych dostawców usług informatycznych. Jednym z nich jest Centrum Certyfikacji Kluczy CenCert.

 

Rok, a może trzy lata, czyli ile ważny jest podpis elektroniczny?

Długość ważności podpisu elektronicznego zależy od wybranej opcji. Podpis elektroniczny będzie ważny przez określony, wykupiony czas, następnie, jeśli w dalszym ciągu chcemy korzystać z e-podpisu, należy odnowić certyfikat. Warto wybrać opcję pozwalającą zapomnieć o tym obowiązku na jak najdłużej i zaoszczędzić tym samym jak najwięcej – zarówno czasu, jak i pieniądzy. CenCert oferuje między innymi podpis elektroniczny kwalifikowany w chmurze – rSign, który jest ważny od roku do trzech lat, natomiast podpis elektroniczny kwalifikowany na karcie można wykorzystywać nawet przez pięć lat! To duże ułatwienie dla zapracowanych i zapominalskich! Szczegóły produktów można znaleźć na stronie: https://www.cencert.pl/certyfikat-kwalifikowany/

 

podpis elektroniczny CenCert

 

Podpis elektroniczny CenCert – 15 minut i… gotowe

Zakup kwalifikowanego podpisu wymaga spotkania z Inspektorem ds. rejestracji, w jednym z punktów rejestracji lub w dowolnym, wygodnym dla nas miejscu, po wcześniejszym umówieniu się z wybranym Partnerem. Cała procedura zakupu trwa zazwyczaj ok. 15 minut. Dobrze rozbudowana sieć Partnerów CenCert i ponad 200 punktów obsługi klienta w całej Polsce pozwalają na dogodne znalezienie odpowiedniej opcji – czasowej i logistycznej. Co ważne, CenCert jako jedyny kwalifikowany dostawca usług informatycznych, ma możliwość wygenerowania certyfikatu potwierdzającego podpis w siedzibie kupującego. Podpis jest natychmiast gotowy do użycia. To duże ułatwienie dla zapracowanych przedsiębiorców. Informacje na temat punktów partnerskich CenCert znajdują się w zakładce „Gdzie odebrać podpis”: https://www.cencert.pl/punkty-rejestracji/

 

US, ZUS czy faktury?

Czas to dzisiaj jedna z najbardziej potrzebnych i niemożliwych do kupienia wartości. Tak, czasu nie możemy kupić, ale możemy tak zorganizować pracę zawodową, aby go zaoszczędzić i spożytkować na coś… bardziej przyjemnego. Oszczędność czasu to prywatne wymierne korzyści, a dla firm – możliwość efektywniejszego wykorzystania umiejętności i możliwości pracowników. Jeśli do tego dodamy ograniczenie obiegu dokumentów, czy brak konieczności odpowiedniego ich przechowywania, to rozwiązania, które to ułatwiają, bez wątpienia wydają się być bezcenne. Warto się nad nimi pochylić!

 

Kwalifikowany podpis elektroniczny CenCert pozwala m.in. na podpisywanie deklaracji podatkowych, deklaracji ZUS, umów, faktur, pełnomocnictw, podań i formularzy do różnych instytucji, w tym sądów, KRS czy urzędu patentowego, ofert w przetargach lub aukcjach na elektronicznych platformach przetargowych. Przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego można kontaktować się z Urzędami Administracji Publicznej – rejestrować dane w UODO (Urząd Ochrony Danych Osobowych), czy przesyłać dane do GIIF (Generalny Inspektor Informacji Finansowych). E-podpis CenCert pozwala finalizować wysyłki dokumentów do urzędów bez wychodzenia z biura, 24 godziny na dobę. To duża wygoda!

 

Jaka przyszłość czeka branżę budowlaną?

Dokumenty elektroniczne stały się naszą codziennością, a e-podpis jest dzisiaj realną alternatywną dla standardowych rozwiązań papierowych. Kolejne kroki wprowadzanej przez ustawodawców cyfryzacji wskazują, że na pewno będzie łatwiej, wygodniej, mobilniej. Kierunek rozwoju może być tylko jeden. Także branża budowlana zmienia się i rozwija, dopasowuje do oczekiwań rynku i odbiorców. Inwestorzy, architekci, projektanci mają do dyspozycji coraz nowsze narzędzia, które bez wątpienia ułatwiają i usprawniają pracę. Warto przyjrzeć się rozwiązaniom i wybrać te najlepsze, najbardziej dopasowane do naszych potrzeb, koniecznie od kwalifikowanych dostawców usług zaufania, jak CenCert.

 

Źródło informacji: Centrum Certyfikacji CenCert

 

 

 

 

 

 

 

 

Polecamy:

Dokumentacja do pozwolenia na budowę domu jednorodzinnego

Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego

Jak złożyć wniosek o pozwolenie na budowę drogą elektroniczną?

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in