Izolację przeciwwodną wykonuje się przez przyklejenie jednej warstwy papy zgrzewalnej do zagruntowanego podłoża.
Wykonywanie izolacji z pap zgrzewalnych
Izolację przeciwwodną wykonuje się przez przyklejenie jednej warstwy papy zgrzewalnej do zagruntowanego podłoża. Przed wprowadzeniem pap zgrzewalnych izolacje pomostów wykonywano zwykle z trzech, a co najmniej dwóch warstw papy sklejanej lepikiem na gorąco. Przy stosowanej wtedy technologii klejenia, tylko przy wielowarstwowej izolacji, można było uzyskać wodoszczelność styków i całej powłoki. Technologia pap zgrzewalnych polegająca na nadtapianiu dolnej powierzchni papy i dociśnięciu nadtopionego arkusza papy do podłoża pozwoliła na znaczne poprawienie jakości sklejania styków arkuszy i obecnie można uzyskać pełną szczelność izolacji jednowarstwowych.
Roboty izolacyjne należy wykonywać przy dobrej pogodzie, przy temperaturze otoczenia powyżej +5°C. Nie należy prowadzić prac izolacyjnych podczas silnego wiatru i opadów atmosferycznych. Izolację układa się na odpowiednio wytrzymałym, suchym, czystym, równym i gładkim podłożu. Kryteria oceny jakości podłoża z betonu cementowego, na którym dopuszcza się układanie izolacji, są następujące:
– podłoże wytrzymałe: wytrzymałość podłoża badana metodą pull-off wynosi co najmniej 2,0 MPa w nowych obiektach mostowych oraz co najmniej 1,0 MPa* w obiektach remontowanych;
– podłoże suche: beton jest w stanie powietrznosuchym, bez widocznych śladów wilgoci i zaciemnień spowodowanych wilgocią;
– podłoże czyste: powierzchnia betonu jest wolna od luźnych frakcji, pyłów, plam oleju, smarów i innych zanieczyszczeń;
– podłoże gładkie: lokalne nierówności i zagłębienia powierzchni betonu nie przekraczają ± 5 mm;
– podłoże równe: szczeliny między powierzchnią podłoża a łatą o długości 4 m, ułożoną na betonie cementowym, nie przekraczają 10 mm.
Fot. 1 Dobrze wykonana izolacja na moście
Gruntowanie podłoża za pomocą roztworu asfaltowego Gruntowanie podłoża roztworem asfaltowym wykonuje się przez jednokrotne pomalowanie betonu za pomocą wałków malarskich lub szczotek dekarskich. Zużycie materiału powinno wynosić 0,2-0,4 kg/m2. Gruntowanie należy wykonywać zawsze roztworem asfaltowym zalecanym przez producenta papy. Zastosowanie roztworu nieuzgodnionego z producentem papy może doprowadzić do konfliktu chemicznego między asfaltami w papie i w roztworze asfaltowym i do odspojenia przyklejonej papy do podłoża po pierwszych mrozach. Roztworem asfaltowym gruntujemy podłoże mające co najmniej 14 dni. Po zagruntowaniu powierzchnia betonu powinna być jednolicie czarna lub ciemnobrązowa. Podłoża zagruntowanego roztworem asfaltowym nie wolno ponownie gruntować żywicznym środkiem gruntującym i na odwrót, podłoża zagruntowanego żywicznym środkiem gruntującym nie wolno gruntować ponownie roztworem asfaltowym. Na podwójnie zagruntowanym betonie nie uda się przykleić papy zgrzewalnej w sposób trwały.
Fot. 2 Przyklejanie papy na podłożu zagruntowanym roztworem asfaltowym za pomocą palnika wielodyskowego
Gruntowanie podłoża za pomocą żywicznych środków gruntujących Żywice epoksydowe są wrażliwe na zmiany warunków prowadzenia robót (temperatura i wilgotność) oraz na błędy technologiczne (niewłaściwe dozowanie i wymieszanie składników). Niedotrzymanie warunków wykonywania robót określonych przez producenta w karcie technologicznej materiału może doprowadzić do nie- związania żywicy lub do złuszczenia wykonanej warstwy.
Żywiczne środki gruntujące są droższe od asfaltowych, ale umożliwiają uzyskanie izolacji o wyższej jakości. Żywica epoksydowa, przyklejona do podłoża betonowego, tworzy na jego powierzchni wodo- i paroszczelną powłokę, która uniemożliwia zawilgocenie płyty betonowej podczas opadów deszczu. Dlatego też izolację z papy zgrzewalnej przykleja się do suchego podłoża, a to eliminuje większość wad wykonania, które mogłyby powstać przy przyklejaniu izolacji na podłożu zagruntowanym roztworami asfaltowymi na skutek błędów technologicznych.
Fot. 3 Wypływ masy asfaltowej spod arkusza przyklejonego do podłoża
Żywicami można gruntować betony o różnym wieku i wilgotności:
– świeży beton – beton w okresie od 4 do 8 godz. po ułożeniu mieszanki betonowej; żywice do gruntowania świeżego betonu stanowią jednocześnie środki pielęgnujące beton, zapobiegające nadmiernemu odparowaniu wody z betonu w procesie wiązania;
– młody beton – beton w wieku od 3 do 14 dni; żywice do gruntowania młodego betonu mają utwardzacze, które umożliwiają utwardzanie żywicy w środowisku wilgotnym; żywice do gruntowania młodego betonu można stosować także na suchym betonie;
– wilgotny beton – beton powyżej 14 dni, w stanie matowo-wilgotnym, czyli beton ciemny od wilgoci, ale bez błyszczącej błonki wody na jego powierzchni; mogą być tu stosowane te same żywice, które są zalecane do gruntowania młodego betonu;
– suchy beton – beton powyżej 14 dni, w stanie powietrznosuchym bez zaciemnień na jego powierzchni spowodowanych zawilgoceniem; żywice do gruntowania suchego betonu nie wiążą w środowisku wilgotnym;
– dojrzały beton – beton mający powyżej 28 dni.
Fot. 4 Pęcherz pod izolacją, który uniósł nawierzchnię i spowodował jej spękanie
Układanie izolacji z pap zgrzewalnych
Izolacje z pap zgrzewalnych powinno się układać tylko na betonowych płytach pomostów. Do prawidłowego przyklejenia arkusza konieczne jest dostarczenie odpowiedniej ilości ciepła, które jest niezbędne do nadtopienia masy asfaltowej na spodniej stronie arkusza papy i do sklejenia arkusza z podłożem. Płyty stalowe szybko odprowadzają ciepło i papa zgrzewalna nie dokleja się w pełni do podłoża. Pod papą powstają zamknięte przestrzenie z powietrzem, w następstwie czego pojawiają się pęcherze. Dobrze wykonaną izolację pokazano na fot. 1.
Do wykonania prawidłowej izolacji pomostu wystarcza przyklejenie jednej warstwy papy o grubości 5 mm. Grubsze papy są sztywniejsze i przez to trudniejsze w układaniu. Trudniej jest prawidłowo przykleić grubą papę na narożach i załamaniach płaszczyzn izolowanej powierzchni. Łatwiej natomiast jest zamknąć pęcherz powietrza pod arkuszem grubszej papy lub na stykach trzech arkuszy.
Przyklejanie papy zgrzewalnej wykonuje się na zagruntowanym podłożu. Asfaltowy środek gruntujący powinien być wyschnięty. Zgruntowana powierzchnia powinna mieć jednolitą czarną lub ciemnobrązową barwę. Po dotknięciu ręką może być lekko lepka, ale nie powinna pozostawiać na skórze ciemnych śladów. Żywiczny środek gruntujący powinien być całkowicie związany.
Podczas rozwijania arkusza papy z rolki należy jego dolną powierzchnię ogrzewać palnikiem gazowym. Operator palnika powinien dbać o to, aby nadtopiona była cała dolna powierzchnia arkusza. Część asfaltu powinna spłynąć na podłoże, tworząc przed rozwijaną rolką papy pasek roztopionej masy asfaltowej o szerokości ok. 10 cm, na który powinien być układany arkusz. Podgrzewanie arkusza papy podczas klejenia można wykonywać za pomocą palników wielo- i jednodyszowych (fot. 2). Spod ułożonego arkusza, na krawędź arkusza sąsiedniego, powinna wypłynąć masa asfaltowa o szerokości od 1 do 4 cm (fot. 3). Arkusze należy łączyć na zakład o szerokości 5 cm na dłuższym boku arkusza i 8 cm na jego krótszym boku. Arkusze należy układać w taki sposób, aby woda przesączająca się wzdłuż spadków spływała z arkusza ułożonego wyżej na arkusz położony niżej (tak jak na dachu z dachówek). Bardzo starannie należy przyklejać arkusze papy na wszystkich załamaniach powierzchni płyty betonowej. Naroża wklęsłe i wypukle należy wyokrąglić promieniem o średnicy ok. 5 cm.
Fot. 5 Spalanie gazu z pęcherza
Wady i uszkodzenia izolacji z pap zgrzewalnych
Następstwem większości błędów, które mogą być popełnione podczas przyklejania pap zgrzewalnych, są pęcherze pod izolacją. Pęcherze są czasem tak duże, że mogą podnieść izolację wraz z nawierzchnią. Nawierzchnia nad takim pęcherzem ulega spękaniu. Pęknięcia są ułożone wzdłuż obwodu pęcherza i wzdłuż jego promieni odchodzących od środka pęcherza (fot. 4).
Pęcherz powstaje wtedy, gdy pod izolacją zostaje zamknięta pewna ilość gazu lub cieczy. Pęcherze stają się bardziej widoczne w ciepłe dni, gdy gaz lub ciecz zwiększa swą objętość na skutek nagrzania. Gaz powstały z wyparowania cieczy ma objętość 27 razy większą od cieczy, z której powstał. Pęcherze mogą powstawać na skutek różnych przyczyn:
– zamknięcia pod arkuszem papy powietrza w wyniku niedostatecznego rozgrzania dolnej powierzchni arkusza papy;
– naklejenia papy na wilgotnym podłożu;
– naklejenia papy na niedostatecznie wyschniętym roztworze asfaltowym;
– zebrania się wody pod izolacją na skutek przesączenia przez źle sklejone styki arkuszy i słabego sklejenia izolacji z podłożem;
– ułożenia izolacji na zabrudzonym podłożu, np. przez naniesienie przez pracowników budowy błota lub piasku;
– zapylenia podłoża w przypadku długiej przerwy technologicznej między ułożeniem primera a izolacji.
Fot. 6 Podłoże przygotowane do przyklejenia łaty
Oprócz wymienionych przyczyn powstania pęcherzy, które należy zakwalifikować jako błędy wykonawcze zawinione przez pracowników bezpośrednio wykonujących roboty izolacyjne, należy wspomnieć o pęcherzach gazowych. Cechami charakterystycznymi pęcherzy gazowych, które odróżniają je od innych pęcherzy, są:
– Wypełnienie pęcherza gazem złożonym głównie z azotu, czasem z domieszką wodoru sięgającą do 50% objętości. Potwierdzenie obecności wodoru w gazie wypełniającym pęcherz jest bardzo trudne, ponieważ wodór łatwo „ucieka” ze wszystkich pojemników ze względu na małą masę cząsteczkową. „Pojemnik” z papy zgrzewalnej nie jest dla wodoru szczelny. Aby potwierdzić obecność wodoru w gazie wypełniającym pęcherz, badanie składu chemicznego gazu trzeba wykonać w czasie 2-3 dni od chwili powstania pęcherza. Spalanie wodoru wypełniającego pęcherz pokazano na fot. 5.
– Pojawianie się pęcherzy bezpośrednio po skokowym wzroście temperatury otoczenia o ok. 15°C w czasie 24 h. Temperatura otoczenia w czasie powstawania pęcherzy wynosi ok. 28-30°C w cieniu. Takie warunki pogodowe najczęściej występują w maju i czerwcu.
– Pęcherze gazowe mogą się pojawić nawet po 8 miesiącach od ułożenia izolacji, po ułożeniu obu warstw nawierzchni i oddaniu obiektu do eksploatacji.
Dotychczasowe obserwacje wykazują, że pęcherze gazowe nie powstają w wyniku błędów wykonawczych. Prawdopodobnie powstają na skutek wydzielenia się gazu z betonu. Dotychczas wykonywane badania nie pozwoliły na ustalenie reakcji chemicznej powodującej nagłe wydzielanie się gazu. Reakcja ta ma wyraźny charakter katalityczny, przy czym detonatorem reakcji jest nagły skok do ok. 28°C. Nie wiemy, jakie składniki betonu reagują i co jest katalizatorem. Wodór może się wydzielić z betonu z reakcji wody (której w betonie jest pod dostatkiem) z drobinkami metali, ale nie wiadomo, skąd w pęcherzach gazowych pojawia się azot. Dotychczas wykonane badania chemiczne wykluczyły obecność w pęcherzach gazowych tlenu. Wynik ten dowodzi, że gazem zamkniętym w pęcherzach gazowych nie jest powietrze. Pęcherze pojawiające się pod izolacją nie mogą pozostać bez naprawy. Jeżeli liczba pęcherzy nie jest duża, można je naprawić lokalnie. Uszkodzone fragmenty izolacji należy wyciąć, a podłoże oczyścić i jeżeli jest to konieczne, zagruntować. Bezpośrednio przed przyklejeniem łaty podłoże należy wygrzać palnikiem do roztopienia asfaltu w warstwie gruntującej (fot. 6). Łatę należy przykleić na gorącym podłożu.
Podsumowanie
Izolacje z pap zgrzewalnych są obecnie dostarczane przez wielu producentów i opanowano technologię wykonywania z nich izolacji. Izolacje te są trwałe i można je naprawiać. Oczywiście wymagają staranności wykonania i przestrzegania reżimów technologicznych. Można powiedzieć, że izolacje te sprawdziły się w praktyce i przyczyniły do poprawienia jakości, trwałości i odporności antykorozyjnej mostów.
dr inż. Krzysztof Germaniuk
Instytut Badawczy Dróg i Mostów
* Płyta o wytrzymałości na rozciąganie mniejszej niż 1,0 MPa jest zbyt słaba, aby mógł się po niej odbywać ruch kołowy pojazdów. Nawierzchnia ułożona na płycie o tak niskiej wytrzymałości bardzo szybko ulegnie skoleinowaniu, a przy tym zostanie uszkodzona izolacja przeciw- wodna. Na obiekcie będzie należało wykonać kapitalny remont połączony z wymianą pomostu.
Literatura
1. K. Germaniuk, D. Sybilski, Zalecenia wykonywania izolacji z pap zgrzewalnych i nawierzchni asfaltowych na drogowych obiektach mostowych, Seria „I”, Zeszyt nr 68, IBDiM, Warszawa 2005.
2. K. Germaniuk, Polimeroasfaltowepapy zgrzewaine i samoprzylepne przeznaczone do wykonywania izolacji przeciwwodnych na drogowych i kolejowych obiektach inżynierskich. Zalecenia IBDiM do udzielania aprobat technicznychnr Z/96-03-001, Seria „I”, Zeszyt nr 74, IBDiM, Warszawa 2008.
3. K. Germaniuk, Izolacje przeciwwodne obiektów mostowych układane na wilgotnym podłożu, „Materiały Budowlane” nr 3/2010.