Budowa obwodnicy Bielska-Białej była dużym wyzwaniem z uwagi na prowadzenie trasy w terenie mocno zurbanizowanym. Część inwestycji to podniesienie do parametrów drogi ekspresowej byłej drogi krajowej nr 52 w Bielsku-Białej, pozostała część to zupełnie nowy przebieg trasy.
Odcinek drogi podnoszony do wyższych paramentów liczy 2,8 km, pozostały – 9,1 km. Obwodnica ma dwa pasy ruchu na każdej z jezdni oraz pasy awaryjne. W ramach kontraktu powstały 3 nowe węzły: „Rosta”, „Krakowska”, „Mikuszowice”, a jeden węzeł – „Komorowice”- został wyremontowany.
Na odcinku podnoszonym do parametrów drogi ekspresowej zlikwidowane zostały wszystkie skrzyżowania jednopoziomowe oraz zjazdy publiczne i indywidualne. W miejsce likwidowanych skrzyżowań z ul. Katowicką/ul. Węglową oraz ul. Daszyńskiego zaprojektowano wiadukty drogowe w ciągu drogi ekspresowej. Obsługę przyległego terenu zapewniają istniejące oraz projektowane drogi dojazdowe, powiązane z miejskim układem drogowo-ulicznym. Dla odcinka przebiegającego w nowym śladzie zaprojektowano dwupoziomowe przejazdy, oraz drogi dojazdowe. Inwestycja polegała na budowie i przebudowie wielu obiektów inżynierskich: wiaduktów, estakad, kładek technologicznych, kładki i tunelu dla pieszych, przepustów oraz umocnień skarp. Zaprojektowano również kanalizację deszczową i sanitarną, sieci wodociągowe i gazowe. Przebudowo wszystkie elementy sieciowe przebiegające w kolizji z obwodnicą (linie energetyczne, teletechniczne, wodociągi i inne).
Powstały ekrany akustyczne, separatory, zbiorniki ekologiczne, zieleń izolacyjna i ochronna, a także obiekty przystosowane do migracji zwierząt – urządzenia ochrony środowiska oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie jak bariery ochronne, ogrodzenie, oznakowanie pionowe i poziome.
– Decyzja Lokalizacyjna: 28.10.2008 r. dla odcinka „Komorowice” – „Rosta”, 21.10.2004 r. dla odcinka „Rosta” – „Krakowska”, 15.02.2006 r. dla odcinka „Krakowska” – „Mikuszowice”
– Decyzja Środowiskowa: 15.01.2008 r. dla odcinka „Komorowice”- „Rosta”, 26.11.2007 r. dla odcinka „Rosta” – „Mikuszowice”
– Pozwolenie na Budowę: 5.05.2009 r. dla odcinka „Komorowice” – „Rosta”, 3.07.2008 r. dla odcinka „Rosta” – „Mikuszowice”
– Podpisanie umowy: 22.10.2008 r.
– Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach
– Projektant: MOSTY KATOWICE Sp. z o.o.
– Wykonawca: konsorcjum firm HERMANN KIRCHNER Polska Sp. z o.o., HERMANN KIRCHNER Bauunternehmung GmbH, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „MOSTY-ŁÓDŹ” S.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.
– Nadzór Inwestorski: WS ATKINS – POLSKA Sp. z o.o.
– Przekazanie placu budowy: 29.10.2008 r.
– Rozpoczęcie robót: 12.11.2008 r.
– Wartość robót: 1 253 mln zł
Dane techniczne:
– Kategoria drogi: S
– Prędkość projektowa: Vp = 80 km/h
– Kategoria ruchu: KR6
– Ilość jezdni: 2
– Szerokość pasa ruchu: 3,5 m
– Szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
– Nasypy: 0,85 mln m³
– Wykopy: 1,07 mln m³
Strona internetowa projektu: http://www.obwodnica-bielska-bialej.pl/
Poniżej nazwy węzłów z dokumentacji formalno-prawnej (po lewej) i nowe uzgodnione z Miastem i obowiązujące w organizacji ruchu (po prawej):
– węzeł „Komorowice” – węzeł „Bielsko-Biała Komorowice”
– węzeł „Rosta” – węzeł „Bielsko-Biała Rosta”
– węzeł „Hałcnów” – węzeł „Bielsko-Biała Krzemionki”
– węzeł „Krakowska” – węzeł „Bielsko-Biała Lipnik”
– węzeł : „Mikuszowice” węzeł „Bielsko-Biała Mikuszowice”
Źródło: GDDKiA