Prawie 700-metrowy tunel pod rondem im. gen. Jerzego Ziętka (rondo pod „Spodkiem”), będący częścią Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ), jest już otwarty. To jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce.
Prawie 700-metrowy tunel pod rondem im. gen. Jerzego Ziętka (rondo pod „Spodkiem”), będący częścią Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ), jest już otwarty. To jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce. Ta inwestycja kończy najtrudniejszy etap budowy katowickiego odcinka DTŚ. Inwestycję sfinansowano głównie z kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Banku Inwestycyjnym; wykorzystano też środki z subwencji drogowej i z budżetu Katowic. Plan budowy ekspresowej trasy łączącej główne miasta aglomeracji górnośląskiej powstał 24 lata temu. Dotychczas zbudowano fragment łączący Katowice, przez Chorzów i Świętochłowice, z Rudą Śląską. Cała trasa (z Katowic do Gliwic) ma być gotowa w 2010 r.
Na powierzchni ronda powstała kopuła. W jej wnętrzu będzie mieścić się galeria katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. W podziemiach kopuły znajduje się centrum zarządzania DTŚ. Bezpieczne poruszanie się w tunelu ma zapewnić m.in. 28 wentylatorów, 24 kamery wewnątrz i 10 na zewnątrz oraz nowoczesna sygnalizacja przeciwpożarowa. W tunelu jest 510 lamp, ich pracą steruje komputer, a natężenie światła w tunelu zależy od tego, jak jasno jest na zewnątrz.
Źródło: portale internetowe
ZAMÓW PRENUMERATĘ
Artykuł zamieszczony
w „Inżynierze budownictwa”,
luty 2007.