Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe regulacje odnoszące się do postępowania z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi. Choć termin wdrożenia zasad segregacji tych odpadów został przesunięty o rok – początkowo miały one bowiem wejść w życie 1 stycznia 2024 r. – a pierwotna treść przepisu uległa istotnej modyfikacji, nadal wywołują one sporo wątpliwości podczas stosowania.
W nowym art. 101a Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach [1] sprecyzowano zasady postępowania z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi. Celem nowelizacji – jak czytamy w jej uzasadnieniu – „jest zwiększenie ilości odpadów selektywnie zbieranych, przez co poprawi się ich jakość, co następnie przełoży się na większe możliwości ich zagospodarowania w procesach odzysku, a w szczególności recyklingu. Skutkiem tego powinno być zmniejszenie ilości przesłanek dla pozbywania się odpadów budowlanych i rozbiórkowych w sposób niezgodny z przepisami obowiązującego prawa (nielegalnie nagromadzone odpady)” [4].
Po kilku miesiącach stosowania tych regulacji wydaje się, że nadal więcej jest pytań niż jednoznacznych odpowiedzi.
>>> Zagospodarowanie placu budowy a bezpieczeństwo na budowie
>>> Kontrola trzeźwości na budowie
>>> Czy poziomowanie gruntu wymaga pozwolenia na budowę?
Fot. © Marcin – stock.adobe.com
Odpady budowlane i rozbiórkowe – zasady klasyfikacji
W myśl definicji ustawowej odpady budowlane i rozbiórkowe to odpady powstające podczas robót budowlanych. Przepisy dotyczące gospodarki odpadami nie zawierają ich odrębnej definicji, należy więc uznać, że obejmują one odpady powstające podczas realizacji obiektu budowlanego, w tym jego odbudowy, rozbudowy lub nadbudowy, a także w trakcie jego przebudowy, montażu, remontu oraz rozbiórki.
Odpady te podlegają klasyfikacji zgodnie z katalogiem zawartym w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów [2]. Ze względu na źródło powstania należą do grupy 17., która obejmuje: „odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych)”. W katalogu zawarto kody dla odpadów frakcyjnych (np. kod 17 01 02 – gruz ceglany, kod 17 02 01 – drewno, kod 17 02 02 – szkło) i odpadów stanowiących aglomerację różnych frakcji (np. drewna, metali, tworzyw sztucznych, odpadów mineralnych), takich jak zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu (w tym: kod 17 09 04 – zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu lub 07 09 03* – inne odpady z budowy, remontów i demontażu, w tym odpady zmieszane, zawierające substancje niebezpieczne).
Wprowadzenie wraz z początkiem 2025 r. obowiązku wysegregowania poszczególnych frakcji odpadów budowlanych i rozbiórkowych nie zmienia ogólnych zasad ich klasyfikacji. Nowe zasady nie wprowadzają zakazu wytwarzania czy odbierania odpadów zawierających różne frakcje, w tym zmieszanych odpadów budowlanych, ani gospodarowania nimi.
W dalszej części artykułu:
Odpady budowlane – obowiązek wysegregowania
Całkowite zwolnienie z obowiązku wysegregowania
Częściowe zwolnienie z obowiązku wysegregowania
Cały artykuł dostępny jest w numerze 4/2025 miesięcznika „Inżynier Budownictwa”.
Marta Banasiak
radca prawny
Kancelaria Ochrony Środowiska
Literatura
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1587 ze zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2020 r. poz. 10).
3. Hasło „segregacja” w: https://sjp.pwn.pl.
4. https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=766.