Umowa w sprawie budowy obwodnicy Kielc w ciągu drogi ekspresowej S7 została podpisana 1 września 2010 r. w siedzibie kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Umowę podpisały ze strony inwestora dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA Ewa Sayor oraz zastępca dyrektora Krystyna Kasza, a ze strony wykonawcy przedstawiciele konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras Jerzy Wójcik i Jose Angel Andres Lopez. W spotkaniu wzięli udział wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Zdzisław Wrzałka, starosta kielecki Zenon Janus i prezydent Kielc Wojciech Lubawski.
Budowa blisko 23-kilometrowej obwodnicy Kielc na pełnych parametrach dwujezdniowej drogi ekspresowej to największa do tej pory inwestycja drogowa regionu świętokrzyskiego. Prace ruszą pod koniec września, a potrwają 18 miesięcy z przerwami na okresy zimowe. Oddana do użytku w latach 80. ubiegłego wieku kielecka obwodnica ma co prawda tylko jedną jezdnię, ale posiada status drogi ekspresowej. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzła Kielce Północ do węzła Chęciny zyska drugą jezdnię po zachodniej stronie tej już istniejącej na odcinku 22,7 km. Przebudowane zostaną również węzły w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach (Niewachlowie). Ten ostatni, największy, tzw. zespolony będzie pierwszym, jedynym w regionie świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych 7 i 74. W ramach inwestycji powstanie między innymi 18 wiaduktów, 9 mostów, 2 miejsca obsługi podróżnych, 4 przejścia dla pieszych i 3 samodzielne przejścia dla zwierząt dużych – w sumie 31 obiektów inżynierskich. Koszt robót budowlanych to blisko 642 mln złotych.
Budowa kieleckiej obwodnicy to kolejny krok w kierunku dwujezdniowej ekspresowej „siódemki” na terenie województwa świętokrzyskiego.
Źródło: GDDKiA