Obwodnica Iłży o długości ponad 7 km została udostępniona kierowcom. Jest to pierwsza duża inwestycja zrealizowana w ciągu DK9 w woj. mazowieckim.
Obwodnica Iłży o długości 7,2 km jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o zmiennym przekroju, z dwoma lub trzema pasami ruchu w układzie 2+1 na części odcinka. Dostęp do niej jest możliwy tylko poprzez dwa węzły drogowe: na przecięciu z drogą powiatową (kierunek Pakosław) – węzeł Iłża Północ oraz na włączeniu w istniejący ślad DK9 – Iłża Południe. Dzięki inwestycji wąski odcinek DK9 z trudnym do przejechania przez ciężarówki zakrętem pod ruinami Zamku Biskupów Krakowskich w centrum Iłży przestał być zmorą kierowców.
W ramach inwestycji wybudowano sześć obiektów inżynierskich, dwa węzły drogowe, a także ekrany akustyczne, odwodnienie trasy, wygrodzenia drogi głównej, pozostałe urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Piesi i rowerzyści zyskali chodniki i drogi rowerowe. Przebudowana została infrastruktura podziemna.
Obwodnica Iłży kosztowała blisko 185 mln zł. Umowa na jej budowę została zawarta w październiku 2018 r. Zadaniem wykonawcy – Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor była kontynuacja projektowania i budowa trasy.
Wjazd na obwodnicę od strony Radomia odbywa się na zasadach czasowej organizacji ruchu. Połączenie dotychczasowej DK9 z nowo wybudowaną obwodnicą Iłży zostało zwężone wygrodzeniami do jednej jezdni. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do czasu wybudowania przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747 i włączenia jej w DK9.
Przebudowa DK9
Obwodnica Iłży jest pierwszą dużą inwestycją zrealizowaną w ciągu DK9 w woj. mazowieckim. Od Radomia do granicy z woj. świętokrzyskim zostanie rozbudowana ponad połowa z 33 km tej drogi. W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic powstanie ok. 6-kilometrowa obwodnica Skaryszewa. W październiku 2020 r. podpisano umowę na opracowanie jej studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a w sierpniu 2022 r. złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Dla kolejnych dwóch odcinków: od końca obwodnicy Skaryszewa do początku obwodnicy Iłży (ok. 12,2 km) oraz od końca obwodnicy Iłży do granicy z woj. świętokrzyskim (ok. 4,6 km) przygotowywana jest koncepcja programowa na rozbudowę wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
Obwodnica Smolajn – pierwsza ze 100 obwodnic otwarta
S7 Napierki–Płońsk – kolejne kilometry oddane do ruchu
Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej w II etapie