Jedna z najważniejszych inwestycji na drogach krajowych 2010 roku w województwie warmińsko-mazurskim – obwodnica Gołdapi w ciągu drogi krajowej 65 otwarta. Budowa obwodnicy rozpoczęła się w 2008 roku i kosztowała 125 mln zł.
Nowa droga o długości 5,6 km omija Gołdap od zachodu. Jezdnia obwodnicy ma trzy pasy ruchu (przekrój 2+1). Oznacza to, że kierowcy będą mieli na zmianę, co półtora kilometra, po dwa pasy ruchu w jednym kierunku.
W ramach kontraktu poza drogą główną wybudowane zostały trzy skrzyżowania obwodnicy z innymi drogami publicznymi, trzy wiadukty, jeden most i jeden przejazd gospodarczy pod drogą. Przy drogach krzyżujących się z obwodnicą powstały chodniki i ścieżki rowerowe. W celu umożliwienia prawidłowego funkcjonowania obwodnicy i przyległego terenu wybudowane zostały drogi dojazdowe i zjazdy gospodarcze oraz przebudowane zostały odcinki istniejących dróg publicznych przecinających nową drogę.
Wykonawcą zadania było konsorcjum firm: Bilfinger Beger Polska SA w Warszawie, Oleckiego Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Sp. z o.o. w Giżycku.
Droga krajowa nr 65 przebiegała wcześniej przez centrum Gołdapi krzyżując się w mieście z drogami wojewódzkimi nr 650 do Węgorzewa i 651 do Dubenik. Wybudowanie obwodnicy usprawni ruch tranzytowy, skróci czas podróży oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu i polepszenie warunków życia w mieście poprzez wyprowadzenie tranzytu poza obszary zamieszkałe.
Szczegółowe dane o kontrakcie:
Nazwa Projektu: Budowa obwodnicy Gołdapi w ciągu drogi krajowej nr 65
Wartość Kontraktu na roboty budowlane (umowa podstawowa): 125 611 509,62 zł brutto
Zamawiający: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Olsztynie, Al. Warszawska 89, 10-083 Olsztyn
Inżynier: ZBM IZ Sp. z o.o., ul. Julianowska 13, 03-338 Warszawa
Wykonawca:
Bilfinger Berger Budownictwo S.A., ul. Domaniewska 50A, 02 – 672 Warszawa – lider, Oleckie Przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe Sp. z o.o., ul. Wojska Polskiego 12, 19 – 400 Olecko – partner, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. w Gajewie ul. Węgorzewska 4, 11 – 500 Giżycko – partner
Podpisanie umowy z wykonawcą 10.07.2008r.
Przekazanie placu budowy 07.08.2008r.
Termin zakończenia robót 31.10.2010r.
Parametry inwestycji
Parametr techniczny Wielkość
Klasa techniczna drogi GP
Prędkość projektowa Vp = 80 km/h
Prędkość miarodajna Vm = 100 km/h
Przekrój poprzeczny 1 x 2+1
Szerokość pasa ruchu 3.5 m
Szerokość dodatkowych pasów ruchu 3.5 m
Szerokość pobocza gruntowego 2 m
Minimalny promień łuku poziomego R = 400 m
Maksymalne pochylenie podłużne imax = 4.1 %
Obciążenie docelowe konstrukcji nawierzchni 115 kN/oś
Kategoria ruchu KR 4
W ramach inwestycji wybudowane zostały trzy skrzyżowania obwodnicy z innymi drogami publicznymi: z ul. Gumbińską, ul. Wojska Polskiego oraz ul. Warszawską. Na skrzyżowaniach zaprojektowane zostały chodniki i ścieżki rowerowe. Wybudowane zostały drogi dojazdowe i zjazdy gospodarcze oraz przebudowane odcinki dróg publicznych przecinających obwodnicę.
Obiekty inżynierskie – 5 obiektów w tym: 1 most, 3 wiadukty oraz 1 przejście podziemne
1. Wiadukt drogowy WD-1 w km 2+958,23 obwodnicy Gołdapi w ciągu DK Nr 65
Wiadukt nad obwodnicą Gołdapi, umożliwiający bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kołowego i pieszego w ciągu ul. Cmentarnej nad DK Nr 65.
Wiadukt zaprojektowano na przenoszenie obciążeń klasy A wg PN-85/S-10030 oraz pojazdów specjalnych NATO (STANAG 2021) klasy 150.
Charakterystyka techniczna i geometryczna obiektu:
Schemat statyczny rama żelbetowa jednoprzęsłowa
Długość obiektu 23,10 m
Ustrój nośny płyta żelbetowa gr. 900-1200mm
Długość obiektu ze skrzydłami 47,39m
Rozpiętość teoretyczna przęsła 22,00m
Szerokość całkowita obiektu 10,50m
Szerokość jezdni 2×3,5=7,0m
Kąt ukosu wiaduktu 90o
2. Most drogowy M-2 w km 3+968,31 obwodnicy Gołdapi w ciągu DK Nr 65
Most drogowy w ciągu obwodnicy Gołdapi. Obiekt umożliwia przeprowadzenie ruchu kołowego tranzytowego w ciągu DK Nr 65 nad rzeką Gołdapa.
Most przystosowany jest do przenoszenia obciążeń klasy A wg PN-85/S-10030 oraz pojazdów specjalnych NATO (STANAG 2021) klasy 150.
Charakterystyka techniczna i geometryczna obiektu:
Schemat statyczny: rama jednoprzęsłowa wykonana w technologii VFT
Długość obiektu: 26,2 m
Ustrój nośny: dźwigary stalowe z zespoloną płytą żelbetową
Długość obiektu ze skrzydłami: 39,8m
Rozpiętość teoretyczna przęsła: 26,2m
Szerokość całkowita obiektu: 15,2m
Szerokość jezdni: 2×3,5+3×0,5=8,5m
Kąt ukosu wiaduktu: 83o do koryta rzeki
3. Wiadukt drogowy WD-3 w km 4+219,02 obwodnicy Gołdapi w ciągu DK Nr 65
Wiadukt w ciągu obwodnicy Gołdapi, umożliwiający bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kołowego tranzytowego nad ul. Żeromskiego.
Wiadukt zaprojektowano na przenoszenie obciążeń klasy A wg PN-85/S-10030 oraz pojazdów specjalnych NATO (STANAG 2021) klasy 150.
Charakterystyka techniczna i geometryczna obiektu:
Schemat statyczny rama jednoprzęsłowa
Ustrój nośny prefabrykowane belki sprężone typu Kujan
Długość obiektu ze skrzydłami 36,60m
Rozpiętość teoretyczna przęsła 14,70m
Szerokość całkowita obiektu 15,20m
Szerokość jezdni 3×3,50+3×0,5=12,0m
Kąt ukosu wiaduktu 65o
4. Wiadukt drogowy WD-4 w km 5+319,43 obwodnicy Gołdapi nad DK Nr 65
Wiadukt nad obwodnicą Gołdapi, umożliwiający bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kołowego i pieszego w ciągu drogi gminnej nr 2.
Wiadukt zaprojektowano na przenoszenie obciążeń klasy A wg PN-85/S-10030 oraz pojazdów specjalnych NATO (STANAG 2021) klasy 150.
Obiekt ten w ramach realizacji inwestycji jest przystosowany do przejazdu
pojazdów wojskowych – gąsienicowych.
Charakterystyka techniczna i geometryczna obiektu:
Schemat statyczny: rama jednoprzęsłowa wykonana w technologii VFT
Długość obiektu: 40,40 m
Ustrój nośny: dźwigary stalowe z zespoloną płytą żelbetową
Długość obiektu ze skrzydłami: 48,92m
Rozpiętość teoretyczna przęsła: 39,2m
Szerokość całkowita obiektu: 10,96m
Szerokość jezdni: 2×3,0+0,3=6,3m
Kąt ukosu wiaduktu: 87,4o
5.Przejście podziemne PG-5 w km 6+447,67 obwodnicy Gołdapi pod DK Nr 65
Przejście podziemne pod obwodnicą Gołdapi, umożliwiające bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu rowerowego i pieszego w ciągu nowoprojektowanego odcinak chodnika.
Konstrukcja przejścia poziemnego jest zaprojektowana na przenoszenie obciążeń klasy A wg PN-85/S-10030 oraz pojazdów specjalnych NATO (STANAG 2021) klasy 150.
Charakterystyka techniczna i geometryczna obiektu:
Schemat statyczny: rama jednoprzęsłowa żelbetowa zamknięta dołem
Długość obiektu: 19,10 m
Ustrój nośny: płyta żelbetowa o gr. 50cm
Długość obiektu ze skrzydłami: 28,06m
Rozpiętość teoretyczna przęsła: 5,50m
Szerokość całkowita obiektu: 8,00m
Szerokość w świetle: 5,0m
Min. wysokość w świetle: 2,75m
Źródło: GDDKiA