Skyliner będzie jednym z najwyższych budynków w Warszawie. Na potrzeby realizacji inwestycji firma ULMA dostarczyła kompleksowe i indywidualnie zaprojektowane rozwiązania z zakresu deskowań i rusztowań.
Skyliner powstaje u zbiegu ulic Prostej i Towarowej. Biurowiec o powierzchni ok. 44.000 m2 i wysokości 195 m to inwestycja firmy Karimpol Polska. Generalnym wykonawcą jest Warbud.
Skyliner – realizacja konstrukcji wieżowca
Trzony wieżowca zostały wykonane za pomocą systemu podestów samowznoszących ATR-P. Interesującym rozwiązaniem w celu wykonania trzonów w jednym takcie było wykorzystanie wsporników wznoszących typu wąskiego do zastosowania na niewielkiej przestrzeni pomiędzy ścianami konstrukcji. Konstrukcja elementów umożliwiła zaprojektowanie niesymetrycznych układów wznoszących opartych na parach wsporników montowanych w jednej płaszczyźnie.
Zobacz też: Najwyższe wieżowce w Warszawie
W zakresie realizacji żelbetowych stropów budynku zastosowano system deskowania stropowego oparty na głowicy opadowej, który umożliwił zachowanie odpowiedniego tempa prac przy realizacji stropów o dużych powierzchniach.
Kondygnacja „0” wiązała się z wykonaniem dwóch rodzajów słupów – o przekrojach kwadratowych o wymiarach 120×120 cm i wysokości prawie 19 m oraz słupów okrągłych o średnicy 120 cm i wysokości prawie 16 m. Przy realizacji słupów o przekrojach kwadratowych wykorzystano płyty słupowe systemu ORMA, zaś w przypadku słupów o przekrojach okrągłych zastosowano system TUBUS, który pozwolił na realizację elementu żelbetowego w jednym takcie.
Istotną kwestią przy realizacji budynku o tak dużej wysokości było zabezpieczenie krawędzi stropów wieżowca i zapewnienie odpowiedniego komfortu pracy dla osób pracujących na budowie. W tym zakresie ULMA zaproponowała system osłon przeciwwiatrowych HWS.
Zakończenie budowy wieżowca Skyliner planowane jest na koniec II kwartału 2020 roku.
Czytaj: Wieżowce w standardzie pasywnym
ULMA