Nowy terminal wrocławskiego lotniska prawie gotowy

17.08.2011

Na 300 dni przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012™ nowy terminal wrocławskiego lotniska jest na ostatniej prostej. Wewnątrz trwają prace wykończeniowe i montaż urządzeń, a na zewnątrz budowa płyty postojowej.

Będzie miała 60 tys.mkw. powierzchni i pomieści jednorazowo 16 dużych samolotów pasażerskich – nowa płyta postojowa powstaje przed nowym terminalem wrocławskiego lotniska. Buduje ją firma Skanska, która wiosną wygrała przetarg. – Prace idą w szybkim tempie. Tu najważniejsza jest jakość, bo płyta musi być odpowiednio przygotowana na przyjęcie dużych samolotów – mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. 
Równolegle remontowane są drogi kołowania: droga Bravo jest remontowana na długości płyty postojowej, a Charlie w połowie (na drugiej połowie samoloty wykonują manewry). Prace można realizować jednocześnie dzięki otwarciu płyty południowej, która pozwala na łatwiejsze wykonywanie operacji lotniczych i korzystanie z dodatkowych dróg kołowania i miejsc postojowych.

 

 

Z kolei w budynku terminalu trwają roboty wykończeniowe i montaż urządzeń. Ruchome schody, windy, najnowocześniejszy system kontroli i obsługi bagażu wraz z urządzeniami rentgenowskimi, a także cały system wentylacji – to wszystko zostało już zrobione. – Gotowe są także dwie specjalne rotundy przy korytarzach wychodzących w stronę płyty. To do nich zamocowane będą rękawy, którymi pasażerowie wejdą bezpośrednio na pokład samolotu – tłumaczy Przemysław Marcinkowski. Wewnątrz terminalu wykonywane są aktualnie prace m.in. przy 22 stanowiskach odprawy biletowo-bagażowej i 8 stanowiskach bezpieczeństwa, które zostały wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt.

Równocześnie wyłaniana jest odpowiednia koncepcja systemu odwodnienia nowego terminalu. – W tej dziedzinie współpracujemy z profesjonalistami i specjalistami. Opracowana została koncepcja rozwiązania kwestii wód gruntowych, która teraz zostanie poddana dodatkowym analizom. Dzięki nim będziemy mogli znaleźć rozwiązania na lata, a nie tylko na teraz – podkreśla Przemysław Marcinkowski. Realizacja projektu podzielona jest na trzy etapy – budowę drenażu, studni głębinowych i monitoringu. Pierwszy etap prac, niezależnie od wyboru koncepcji, ma się rozpocząć we wrześniu.

Tempa nie zwalania także proces komercjalizacji nowego terminalu. Podróżujący z Wrocławia będą mieli do dyspozycji aż 4 tys. mkw. powierzchni, na której znajdą się lokale gastronomiczne i handlowo-usługowe.

Nowy terminal na wrocławskim lotnisku będzie mógł przyjąć 2 razy więcej podróżnych niż obecnie funkcjonujący i będzie jednocześnie aż 4 razy większy. Dzięki temu obsłuży nawet 36 operacji lotniczych na godzinę. To istotne, bo siatka połączeń z Wrocławia stale się rozrasta. W wakacje ruszyły loty do Gdańska, sezonowe rejsy do Świnoujścia i poranne loty do Warszawy. Od września uruchomione zostanie nowe połączenie do Zurychu i Poznania, od października do Rzeszowa, a od listopada do rozkładu wracają loty do Rzymu.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in