Nowe linie kolejowe, skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie prędkości pociągów do 250 km/h. Wszystko w ramach Programu Kolejowego CPK.
Toruń, Bydgoszcz. Nowe linie kolejowe – plany
W ramach Programu Kolejowego CPK w województwie kujawsko-pomorskim planowana jest budowa 168 km nowych linii. Według założeń inwestora 92 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości. Powstaną linie kolejowe nr 5 i 242 na trasie:
- CPK – Grudziądz –Warlubie, stanowiące fragment szprychy nr 1 Warszawa – CPK – Trójmiasto,
- w zachodniej części województwa będzie budowana linia nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest fragmentem odgałęzienia szprychy nr 1 w kierunku Koszalina i Kołobrzegu.
Zakłada się, że przy prędkości pociągów 250 km/godz. możliwe będą następujące czasy przejazdów:
- Bydgoszcz – Warszawa: 2 godz. 5 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 30 min.),
- Bydgoszcz – CPK: 1 godz. 50 min.,
- Bydgoszcz – Kołobrzeg: 2 godz. 10 min. (obecnie 3 godz. 50 min.),
- Toruń – Warszawa: 1 godz. 30 min.,
- Toruń – CPK: 1 godz. 15 min.,
- Toruń – Kołobrzeg: 2 godz. 45 min.
Sprawdź: Centralny Port Komunikacyjny – stan projektu i finansowanie
Poznań. Nowe linie kolejowe – plany
W ramach Programu CPK w województwie wielkopolskim planowana jest budowa 196 km nowych linii. Według założeń inwestora prawie 2/3 mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co poprawi dostępność komunikacyjną Wielkopolski. Zbudowane zostaną linie:
- nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz – Poznań. To zadanie w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław, która od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tym odcinku to co najmniej 250 km/h. To fragment tzw. szprychy nr 9 w ramach Programu CPK,
- nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest elementem szprychy nr 1 prowadzącej z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz w kierunku Koszalina.
Planowana wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie poniższych czasów przejazdu:
- Poznań – Łódź: 1 godz. 5 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 20 min.),
- Poznań – CPK: 1 godz. 40 min.,
- Poznań – Warszawa: 1 godz. 55 min. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 50 min.),
- Kalisz – Łódź: 35 min.,
- Kalisz – CPK: 1 godz. 10 min.,
- Kalisz – Warszawa: 1 godz. 25 min.
Czytaj: Nowe linie kolejowe: Warszawa, Wrocław, Łódź. Plany
Centralny Port Komunikacyjny planuje II etap Regionalnych Konsultacji Strategicznych, które odbędą się we wrześniu 2019 r. w kolejnych województwach: śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i podlaskim. Po ich zakończeniu spółka przeprowadzi dla każdej z linii analizę lokalizacyjną. Następnym etapem będą dodatkowe – zaproponowane przez CPK – lokalne konsultacje dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych.
Centralny Port Komunikacyjny
Czytaj też: Program Kolej Plus – założenia