Nowa fabryka VW Crafter we Wrześni otwarta

26.10.2016

Firma STRABAG ukończyła realizację inwestycji przemysłowej dla koncernu Volkswagen pod Poznaniem. Na 220 ha przeznaczonych na nową fabrykę w Białężycach, w niespełna dwa lata wykonawca postawił trzy z pięciu hal produkcyjnych przewidzianych w projekcie.

W ramach jednego z największych przedsięwzięć przemysłowych ostatnich lat w Polsce, na terenie zakładu zbudowano także 9,5 km dróg wewnętrznych, 102 tys. m2 parkingów i powierzchni logistycznych, specjalny tor testowy dla samochodów i bocznicę kolejową. Do swoich prac zaangażowano prawie 1 tys. specjalistów z zakresu budownictwa, logistyki, dostawców, operatorów sprzętu.
Prace budowalne zwieńczone powstaniem trzech hal produkcyjnych prowadzone były w bardzo krótkim czasie. W ciągu zaledwie 8 miesięcy zbudowano halę montażu samochodów wraz z działem wykończeniowym i mostami technologicznymi, budynek biurowo-serwisowy i budynek mediów. Obiekty musiały spełniać bardzo precyzyjnie określone wymogi przewidziane w projekcie. Sam proces jednak pozwalał wykonawcy na korzystanie z wiedzy i doświadczenia oraz proponowanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Hale w stanie surowym zajęły łącznie ponad 150 tys. m2 powierzchni. Największa z nich miała 850 m długości, a droga od jednego końca pierwszej z hal do końca kolejnej wymagała pokonania 1,2 km.
Stawianie hal produkcyjnych rozpoczęło się na przełomie 2014/2015 r. Wykonawca doprowadził przewidziane kontraktem obiekty do stanu surowego zamkniętego, łącznie z wykonaniem posadzek i częścią prac wykończeniowych. Wszystkie hale mają konstrukcję stalową w rozstawie 25 x 25 m. Do ich budowy wykorzystano ponad 11 tys. ton konstrukcji stalowych, 54 tys. m2 płyt osłonowych elewacyjnych, 68 tys. m3 betonu posadzkowego, ponad 500 słupów żelbetowych, a wszystkich prefabrykatów żelbetowych ponad 1300 szt. Po zakończeniu tych prac pozostało tylko zamontowanie linii produkcyjnych i uruchomienie fabryki.
Realizowany przez STRABAG kontrakt, poza pracami konstrukcyjnymi obejmował także budowę 9,5 km dróg oraz 102 tys. m2 parkingów i powierzchni logistycznych wraz z robotami ziemnymi pod infrastrukturę podziemną (97 tys. m3 robót ziemnych), roboty asfaltowe w ilości 152 tys. m2 nawierzchni bitumicznej i 28 tys. m2 dróg tymczasowych z kruszywa, a także wykonanie odwodnienia i drenaży drogowych w ilości 33 km. Zamówienie dotyczyło także wykonania na potrzeby produkcji bocznicy kolejowej, obejmującej łącznie ok. 4 km nowego torowiska i 9 zwrotnic. Dodatkowo wykonane zostały betonowe powierzchnie logistyczne w ilość 24 tys. m2. Specyfika prowadzonych przez STRABAG prac wymagała równoczesnego przebiegu robót budowlanych i projektowych, oraz skoordynowania prac wielu działających w tym samych czasie firm z ich zapleczami logistycznymi, korzystającymi z budowanych przez STRABAG dróg.

 

Jednym z ciekawszych zadań było zbudowanie na potrzeby fabryki specjalnego toru testowego dla samochodów schodzących z linii produkcyjnej. Tego rodzaju „tory przeszkód” powstają w każdym z zakładów produkcyjnych VW i różnią się parametrami dopasowanymi do potrzeb danego zakładu. Ten wykonany przez STRABAG w zakładzie we Wrześni ma 2 x 250 m długości i został podzielony na 10 pól o rożnej strukturze i nawierzchni. I tak: jedno z nich zbudowane jest z kostki belgijskiej imitującej nawierzchnię ze zużytej kostki granitowej. Do innych ciekawostek należy np. powierzchnia z betonowych zwichrzeń. Pośród pułapek, jakie czekają na testowane samochody, jest też odcinek pokryty gwoździami z aluminium lub gwoździami wpuszczonymi głęboko w nawierzchnię oraz wystające pokrywy studzienne.

Wartość zlecenia: 323 mln pln netto (kubatura) i 90 mln pln drogi netto (drogi i kolej). Termin realizacji: 11.2014 r. – 10.2016 r.
 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in