Modernizacja ronda Rataje w Poznaniu

Artykuł sponsorowany

22.04.2022

Rondo Rataje to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych stolicy Wielkopolski. Jego modernizacja objęła jezdnie, pierścień ronda, torowisko, przystanki autobusowe i tramwajowe, chodniki oraz ścieżki rowerowe. Rondo i jego okolice zazielenią się dzięki nowym nasadzeniom drzew i krzewów. Wykonano oświetlenie, monitoring wizyjny oraz kanalizację teletechniczną i deszczową.

 

Według badania ruchu przeprowadzonego przed remontem, każdego dnia przez rondo Rataje przejeżdża ponad 1000 tramwajów, 1000 autobusów i ponad 100 tysięcy aut. Na rondzie zbiegają się dwie drogi wojewódzkie (numer 433 oraz 196), ruchliwe ulice i drogi dojazdowe od strony mostu Królowej Jadwigi. Przebiega tędy ulica Krzywoustego, która od strony Kórnika prowadzi do centrum miasta. Na rondo trafiają również tysiące samochodów z węzła autostradowego Krzesiny. Okoliczne osiedla Spółdzielni Młodych zamieszkuje ponad sto tysięcy mieszkańców, a rozbudowująca się Łacina stawia komunikacji miejskiej nowe wyzwania.

 

rondo Rataje

Fot. Rondo Rataje w Poznaniu

 

Modernizacja ruchliwego ronda objęła poszerzenie dróg – z trzech stron można wjechać tu czterema pasami, a od strony Jana Pawła II aż pięcioma. Łącznie remont objął ponad 3 km dróg. Rondo zyska nowe oznakowanie pionowe, a także grubowarstwowe oznakowanie poziome. Całkowicie wydzielone torowisko wykonane w technologii bezpodsypkowej na płytach betonowych umożliwi również ruch autobusów. Przystanki autobusowe i tramwajowe zostały wydłużone, tak by mogły się zatrzymywać na tych samych peronach tramwaje i autobusy, a po torowiskach będą mogły jeździć miejskie autobusy. Ułatwi to korzystanie z transportu miejskiego, przesiadki będą wygodniejsze, a czas przejazdu się skróci. Łączna długość torowisk wynosi ponad 3 km. Ustawiono wzdłuż nich 83 nowe słupy trakcyjne.

 

 

Rondo zostanie oświetlone przez 132 nowe słupy. W ramach remontu kanalizacji teletechnicznej wybudowano 30 km światłowodów. Zadbano o bezpieczeństwo ruchu pojazdów i pieszych poprzez montaż 30 kamer monitoringu wizyjnego.

 

rondo Rataje

 

Nowe ścieżki rowerowe o łącznej długości prawie 3 km powstały po obu stronach przebudowanych ulic. Wybudowane zostały także nowe chodniki o nawierzchni przystosowanej do użytku przez osoby niewidome. Płyta ronda będzie „oddychać” – pokryje się zielenią. Nowe nasadzenia to między innymi drzewa, krzewy, kwiaty, trawy i roślinność sezonowa. Posadzono między innymi 149 drzew i aż 5400 krzewów, a dwa drzewa przesadzono.

 

rondo Rataje

 

Modernizacja ronda przebiegała zgodnie z zaplanowanym harmonogramem, a jej zakończenie odbędzie się w umownych terminach. Całość realizacji trwała niecałe dwa lata. Przed modernizacją ronda Rataje Aldesa wykonała także remont nawierzchni oraz peronów sąsiadującego dworca autobusowego Rataje. Z tego miejsca odjeżdżają nie tylko pojazdy poznańskiej komunikacji miejskiej, ale także autobusy do okolicznych gmin – Swarzędza i Kórnika, Kleszczewa i Zaniemyśla. Wyremontowane perony dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

 

rondo Rataje

 

Koszt przebudowy ronda Rataje wyniósł 140 milionów złotych, a inwestorem budowy było Miasto Poznań, w imieniu i na rzecz którego działał inwestor zastępczy – Poznańskie Inwestycje Miejskie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawdź: Linia kolejowa Ełk–Korsze modernizowana przez Aldesę

 

 

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in