Inwestycję na Górnym Śląsku realizować będzie konsorcjum firm Trakcja PRKil S.A., STRABAG Sp. z o.o., STRABAG Rail a.s., COMSA S.A. i ZUE S.A.
Wykonawca w ciągu 30 miesięcy od daty zawarcia umowy przeprowadzi modernizację odcinka kolejowego Chybie–Żory–Rybnik–Nędza/Turze o łącznej długości 60 km. Przedsięwzięcie zlecone konsorcjum przez PKP Polskie Linie Kolejowe jest warte prawie pół miliarda złotych.
– Linia kolejowa zostanie przystosowana do jazdy pociągów z prędkością 120 km/h, co zwiększy przepustowość i podniesie bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Oznacza to sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótszą oraz bardziej komfortową podróż dla pasażerów – mówi Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Generalny wykonawca odpowiedzialny będzie m.in. za opracowanie kompletnej dokumentacji rewitalizacji linii i przeprowadzenie prac budowlanych, w tym: wymianę nawierzchni, sieci trakcyjnej oraz systemu sterowania ruchem. Umowa przewiduje również przegląd i naprawę 31 obiektów inżynieryjnych (mostów i wiaduktów), 60 przepustów oraz 18 peronów znajdujących się w ciągu wyżej wymienionych odcinków. Odnowione obiekty zostaną wyposażone w elementy małej architektury oraz przystosowane dla osób mających problemy z poruszaniem się.
Prace dotyczą linii nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie–Żory–Rybnik–Nędza/Turze. Poza ruchem pasażerskim linie te wykorzystywane są także dość intensywnie w ruchu towarowym.
Termin realizacji: styczeń 2017 r. – czerwiec 2019 r.