W ramach prowadzonych prac modernizacyjnych na linii kolejowej E30/C-E 30 na odcinku Kraków – Rzeszów, planowane jest dostosowanie linii kolejowej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich, dzięki czemu czas przejazdu na odcinku Kraków – Rzeszów skróci się o ok. 71 minut. Prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 120 km/h.
Na 16 stacjach zostaną przebudowane układy torowe. Dodatkowo wszystkie przystanki na tej trasie zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wybudowany zostanie również nowy przystanek osobowy – Dębica Wschodnia.
W ramach projektu założono przebudowę lub budowę obiektów inżynieryjnych, w tym: 96 szt. wiaduktów kolejowych, drogowych i estakad oraz 42 mosty. Zlikwidowanych zostanie nawet 49 przejazdów w poziomie szyn, a na 11 zabudowane będą nowe urządzenia samoczynne sygnalizacji przejazdowej. Dodatkowo powstanie 1 nowy przejazd kategorii B. Modernizacji zostaną poddane także urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacyjne. W całości zostanie wymieniona sieć trakcyjna nad torami oraz wybudowane zostaną ekrany akustyczne. W ramach projektu założono budowę przejść dla zwierząt oraz dostosowanie mostów, wiaduktów i przepustów do warunków w decyzji środowiskowej w łącznej ilości 44 sztuki.
Modernizacja linii jest przeprowadzana w ramach 6 kontraktów budowlanych:
Kontrakt 1.1 odcinek Podłęże – Bochnia 22,800 km linii, 3 stacje
Kontrakt 1.2 odcinek Bochnia – Biadoliny 22,300 km linii, 2 stacje
Kontrakt 1.3 odcinek Biadoliny – Tarnów 18,900 km linii, 3 stacje
Kontrakt 2.1 odcinek Tarnów – Dębica 31,300 km linii, 4 stacje
Kontrakt 2.2 odcinek Dębica – Sędziszów Małopolski 22,100 km linii, 2 stacje
Kontrakt 2.3 odcinek Sędziszów Małopolski – Rzeszów 21,300 km linii, 2 stacje
W 2012 r. w ramach „Modernizacji linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków-Rzeszów, etap III” prace budowane będą prowadzone w następujących lokalizacjach:
Kontrakt 1.1
stacja Podłęże wraz z podg. Rudzice,
szlak Podłęże – Kłaj,
szlak Kłaj – Bochnia,
stacja Bochnia,
stacja Kłaj,
Kontrakt 1.2
szlak Bochnia – Brzesko Okocim,
stacja Biadoliny,
Kontrakt 1.3
szlak Biadoliny – Bogumiłowice,
stacja Bogumiłowice,
szlak Bogumiłowice – Tarnów Mościce,
stacja Tarnów,
Kontrakt 2.1
szlak Tarnów wschód – Wola Rzędzińska,
stacja Wola Rzędzińska,
szlak Czarna Tarnowska – Grabiny,
stacja Dębica,
Kontrakt 2.2
szlak Dębica – Ropczyce,
stacja Ropczyce,
Kontrakt 2.3
szlak Trzciana – Rudna Wielka,
stacja Rudna Wielka,
szlak Rudna Wielka – Rzeszów Zach.
Orientacyjny koszt całkowity projektu to 4672,08 mln zł, z czego szacunkowa kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej wyniesie 2181,02 mln zł. Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2014 roku.