Kongres Stolarki Polskiej – kierunek wspólnych działań

25.05.2012

Czasy są trudne, ale tym bardziej potrzebna jest integracja środowiska – nie dziwiło nikogo, że tak właśnie rozpoczął obrady III Kongresu Stolarki Polskiej w Falentach Janusz Komurkiewicz, prezes Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów Polskie Okna i Drzwi.

Rada Programowa Kongresu wybrała cztery zasadnicze tematy. Poza głównymi blokami kongresowymi, jeden z paneli był zarazem okazją do świętowania. To Branżowy Program Promocji Eksportu. Zaczęło się od tego, że branża znalazła się w grupie piętnastu uznanych przez Ministerstwo Gospodarki za lokomotywy polskiego eksportu – poprzez rozwiązania warte wsparcia z rządowej kasy i z funduszy UE. W ich skład wchodzą m.in. udział firm w zagranicznych targach i misjach, organizowanie konferencji dla zagranicznych środowisk kupieckich i opiniotwórczych, studyjne przyjazdy dziennikarzy zagranicznych do polskich firm, medialne akcje reklamowe. Program obejmuje pięć krajów (Niemcy, Francja, Włochy, Czechy, Szwecja), jest podzielony na dwie części. W jednej uczestniczące firmy mogą uzyskać dofinansowanie (zwrot kosztów w wysokości 75%) do 200 tys. euro, druga jest całkowicie finansowana przez Ministerstwo Gospodarki. W przetargu jako realizatora programu wybrano konsorcjum utworzone przez Związek POiD, firmę Eltar oraz ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku. Ministerstwo uznało, że konsorcjum najskuteczniej zorganizuje i przeprowadzi akcję budującą za granicą pozytywny obraz polskich producentów stolarki otworowej.

 

 

Ten temat jednak tylko uzupełniał obrady Kongresu. Jego cztery bloki tematyczne były związane z problemami, jakie są związane z wytwarzaniem stolarki (dla kraju i na eksport) i z jej montowaniem, a konkretnie z poruszaniem się firm na rynku z produktami coraz bardziej konkurencyjnymi. Jak połączyć coraz wyższe koszty uprawiania działalności gospodarczej w branży tak trudnej jak stolarka, przy morderczej nieraz konkurencji, z koniecznością doskonalenia technologii, oferowania produktów o coraz bardziej wyśrubowanych parametrach i odpowiadania na coraz nowe wymagania rynku. Tematy przedstawiali referenci, a potem dyskutowali je przy udziale zaproszonych panelistów oraz osób z sali. Formuła rozmowy pozwoliła ukazać różne stanowiska.

 

 

Tematy były sformułowane prowokacyjnie, nieraz tak, aby od razu pobudzać żywą dyskusję, nawet wywołując z punktu sprzeciw.

Pierwszy – Jakie komfortowe okna są opłacalne? Pasywne, energooszczędne, a może jakieś inne;

Drugi – Certyfikacja okien energooszczędnych: TAK czy NIE?;

Trzeci – Montaż warstwowy: TAK czy NIE?(chodzi o szczególny sposób osadzenia okna w ościeżu, ograniczający ucieczkę ciepła przez ten styk);

Czwarty – Struktura sprzedaży stolarki w przyszłości. Sieci sprzedaży czy własne punkty?

Tym czterem panelom patronowały czołowe firmy (Guardian, Saint-Gobain Glass, Soudal, Fakro, Yawal S.A. i Proventuss), a wykłady wprowadzające do tematu prowadzili fachowcy: prof. Krzysztof Kasperkiewicz z Politechniki Warszawskiej, dr Aleksander Panek, prezes Narodowej Agencji Poszanowania Energii, i Jerzy Żurawski z Dolnośląskiej Agencji Energii i Środowiska, Andrzej Wicha, Paweł Sulik z ITB oraz przedstawiciela ASM Centrum Badan i Analiz Rynku.

 

 

W sumie we wszystkich tematach chodziło o to, aby pogodzić prawa rynku z wymaganiami przepisów (także UE), z postępem technicznym, wreszcie z oczekiwaniami użytkowników. Produkować, sprzedać, zamontować  – nie dziwił taki wybór tematów dokonany przez radę programową. Czy śrubować nasze normy tak, aby odpowiadały temu, co jest normą w Europie (zwłaszcza w Niemczech, traktowanych wciąż jako wzór w zakresie stolarki)? Czy, a raczej w jakim zakresie certyfikować okna energooszczędne, kto miałby to robić (może Związek dla swoich członków, padło i takie pytanie), w jakiej formie i w jakim stosunku do obowiązujących już znaków. Czy rzeczywiście istnieją jakieś wątpliwości co do wartości montażu warstwowego w stosunku do tradycyjnego i co na to mówi praktyka rynkowa. Wreszcie: jak wygląda obecnie u nas struktura rynku sprzedaży stolarki budowlanej, jakie są trendy docierania do klienta na świecie, jaka przyszłość jest przed handlowcami oferującymi wyroby tej branży (mówili o tym jako paneliści przedstawiciele różnych jednostek sprzedaży: szef platformy Saint-Gobain Dystrybucja, dyrektor sieci Polskie Składy Budowlane, dyrektor marketingu firmy Fakro, dyrektor działającej od niedawna firmy sprzedającej stolarkę za pomocą Internetu z firmy Megastore.pl oraz dyrektor sektora Budujesz w sieci Castorama) .

Wnioski z dyskusji zostały ujęte w trzy rezolucje Kongresu. Pierwsza zawiera zalecenie, by cieplną izolacyjność okien obniżyć do wartości wyrażającym się współczynnikiem 0,4; druga – postanowienie, że Związek powoła zespół roboczy wypracowania i wdrożenia jednolitego standardu energetycznej certyfikacji okien; trzecia wyraziła stanowisko Kongresu w kwestii sposobu uporządkowania zagadnień związanych z ustaleniem powszechnie akceptowanych zasad prawidłowego montażu stolarki otworowej .

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in