Lotnisko Pekin-Daxing będzie największym i najnowocześniejszym węzłem komunikacyjnym na świecie. Jak wygląda terminal? Jakie zaawansowane technologie tam wykorzystano?
Zlokalizowane niecałe 50 km na południe od Pekinu, lotnisko Daxing stanie się największym oraz najbardziej nowoczesnym węzłem komunikacyjnym na świecie. Oficjalnie koszty wybudowania lotniska oscylują w okolicy 12 miliardów dolarów. Przy tak kosztownej inwestycji pewne jest, iż nowo wybudowany obiekt będzie przykładem innowacyjności i niezwykle zaawansowanych technologii. Zadaniem lotniska będzie przejęcie znacznej części ruchu powietrznego od dotychczasowego portu lotniczego w Pekinie, który jest już bardzo przeciążony. Otwarcie Daxing zaplanowano na 30 września 2019. Na początku lotnisko będzie mogło przyjąć 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo 72 miliony (w 2025 roku).
Lotnisko Daxing – futurystyczny wygląd i nowoczesne technologie
Odchodząc od dotychczas panujących trendów architekci zaprojektowali lotnisko w kształcie rozkwitającego kwiatu, w którym główny hol będzie pełnił rolę sali odpraw, kontroli bezpieczeństwa i sprzedaży biletów. Pięć z sześciu płatków kwiatu będzie prowadzić do poszczególnych bram odlotów i przylotów, natomiast w szóstym płatku będą biura administracyjne lotniska. Dzięki tak zoptymalizowanej przestrzeni pasażerowie będą mieli możliwość odebrania swoich bagaży w niecałe 13 minut od chwili wylądowania samolotu.
Futurystyczny wygląd lotniska obliguje jego twórców do zapewnienia najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Przykładem będzie stopień wykorzystania zautomatyzowanych robotów do przeprowadzania między innymi kontroli bezpieczeństwa na terenie lotniska. Tak zwany mechaniczny inspektor pozwoli zredukować czas przeprowadzania kontroli z około dwóch minut do zaledwie kilkudziesięciu sekund. Takie rozwiązanie znacznie przyspieszy procedurę odprawy pasażerów przed wylotem.
Zobacz: Centralny Port Komunikacyjny – koncepcje architektoniczne. WIZUALIZACJE
Pekin-Daxing z nowoczesną klimatyzacją i wentylacją
Wielu pasażerom z całego świata chińskie lotniska kojarzą się z dyskomfortem związanym z brakiem sprawnie działającej klimatyzacji i wentylacji. Jednakże uruchomienie portu lotniczego Pekin-Daxing wprowadzi, dzięki zastosowaniu systemów wentylacyjnych oraz niezwykle efektywnych nagrzewnic i kurtyn powietrznych, nowe, najwyższe standardy do przemysłu lotniczego w tym regionie.
Kurtyny powietrzne WING, czyli czyste i świeże powietrze w terminalu Daxing
Pekin to miasto smogu i szybko zmieniającej się pogody. Między innymi z tych powodów projektanci zdecydowali się wyposażyć lotnisko w zestaw kurtyn powietrznych. Zapewnią one korzystne i stabilne warunki termiczne w porcie lotniczym. Kurtyny tworzące pionowy strumień powietrza nie dopuszczają do mieszania się powietrza wewnętrznego oraz zewnętrznego, a więc też w znacznym stopniu niwelują straty ciepła oraz zmniejszają stopień zanieczyszczenia powietrza. Do realizacji systemów wentylacji i klimatyzacji na Daxing projektanci wybrali firmę VTS – jednego z największych graczy na rynku HVAC. Kurtyny powietrzne WING zostały wybrane ze względu na ich wysoką wydajność i jakość wykonania. Na lotnisku zamontowano 298 kurtyn przypominających wyglądem skrzydło samolotu.
Optymalna temperatura w porcie lotniczym Pekin-Daxing
Aby utrzymać optymalną temperaturę wewnątrz obiektu, niezależnie od dynamicznie zmieniających się warunków zewnętrznych, zastosowano wodne nagrzewnice powietrza VOLCANO. Prosta, lecz niezwykle skuteczna konstrukcja VOLCANO może zapewnić komfortowe warunki we wnętrzach nawet w czasie surowej zimy. Na lotnisku zainstalowano 162 energooszczędne nagrzewnice. Obydwa urządzenia z portfolio VTS mają futurystyczny wygląd i świetnie komponują się z wystrojem lotniska.
Nowoczesne lotnisko z energooszczędnymi urządzeniami
Wielki wpływ na wybór produktów VTS miał fakt, iż spośród produktów dostępnych na rynku tylko VOLCANO i WING są w stanie sprostać wysokim wymaganiom technicznym projektantów lotniska. Urządzenia wyposażone w nowoczesne silniki EC pozwalają na zredukowanie kosztów energii elektrycznej, co ma ogromne znaczenie, bo przecież lotnisko funkcjonuje bez przerwy, całodobowo, o każdej porze roku. Zaprezentowane przez VTS w 2017 roku energooszczędne silniki EC stały się technologicznym krokiem w przód i szybko zjednały sobie tych nabywców, którym zależy na znacznym obiżeniu kosztów eksploatacji (w tym przypadku nawet o 50%).
Daxing to nowoczesne urządzenia współpracujące z BMS
Silnik EC jest atrybutem wyróżniającym VTS na tle konkurencji, ale kluczowym czynnikiem mającym wpływ na wybór urządzeń WING i VOLCANO jest także możliwość współpracy z systemem BMS.
BMS (system zarządzania budynkiem) to zautomatyzowany system komputerowy zainstalowany w budynku i umożliwiający zdalną kontrolę urządzeń i zmianę ich parametrów pracy. System ten jest coraz częściej stosowany w progresywnej i szybko rozrastającej się infrastrukturze w Chinach. Wszystkie urządzenia VOLCANO i WING są sterowane z jednego miejsca, co pozwala na szybki podgląd i zmianę parametrów cieplnych panujących na terenie obiektu.
Materiał promocyjny firmy VTS
Zobacz też: Największa w Chinach elektrownia energii mieszanej